loading...

میلیتاری (Military) |مقالات نظامی

در این مقاله به جنگنده های عملیاتی در نیروی های مسلح ایران می پردازیم.شایان به ذکر است هیچ کدام از اعداد و ارقام که در مورد جنگنده های ذکر شده از جمله ​ناوگان غ

آخرین ارسال های انجمن
عادل خوجه بازدید : 6038 سه شنبه 07 مهر 1394 نظرات (0)

 

در این مقاله به جنگنده های عملیاتی در نیروی های مسلح ایران می پردازیم.شایان به ذکر است هیچ کدام از اعداد و ارقام که در مورد جنگنده های ذکر شده از جمله ​ناوگان غربی عدد دقیقی نیستند زیرا معلوم نیست طی جنگ چند فروند انها از دست رفته باشد و تمام اعداد بر اساس گفته منابع معتبر و بزرگ غربی و برخی  منابع داخلی نوشته شده و نشانده واقعیت محض در نیروی هوایی ارتش و سپاه پاسدران نیست.

 
اف۵ تایگر:
 
 
نیروی هوایی ایران در  میانه دهه ۱۹۶۰ به شکل چشمگیر به سرعت رشد  کرد. شاه ایران با در نظر گرفتن خروج انگلیسها از خلیج فارس به سرعت دست بعه توسعه ارتش خود از جمله ناوگان هوایی خود زد. اف۵ به عنوان یک جنگنده ارزان قیمت  برای کشورهای ساخته شده بود که توان خرید جنگنده های گران را نداشتند ولی و گزینه خوبی برای نیروی هوایی ایران  برای اشنایی با یک جت مافوق صوت و رشد نیروی هوایی ایران بود. 
 
یران در سال ۱۹۶۵ دست به دریافت سری اول اف۵ خود به عنوان اولین جت مافوق صوت  خود زد   و در مجموع ۱۰۴ فروند F-5A (نسخه رزمی تک سرنشینه )  و ۲۳ فروند اف۵ بی(نسخه دو سرنشینه رزمی اموزشی) زد. هر دو دارای نقش جنگنده بمب افکن سبک بودند و اگرچه اف۵ ای و بی رادار نداشتند  و  یک جنگنده روز پرواز بودند ولی از نظر چالاکی جنگنده بسیار مناسبی بودند و در داگ فایت دست بالا را داشت .ایران در سال ۱۹۷۴ دست به دریافت نسخه  پیشرفته اف۵ ایی و اف با کد تایگر ۲ زد  و در مجموع ۱۶۶ فروند از دو نسخه ایی و اف در کنار ۱۶ فروند نسخه شناسایی RF-5A را دریافت کرد. با در نظر گرفتن اینکه شاه به دنبال خرید اف۱۶ بود قرار بود اف۵ ها بین  سال ۱۳۶۲ تا ۱۳۷۰ از  خدمت خارج شوند  و اف۱۶ جای انها را بگیرد   و حتی تا پیش از انقلاب بخش عمده اف۵ A و B به کشورهای چون  عربستان، اتیوپی ،ترکیه،یونان و ویتنام جنوبی  داده شد. ایران حتی مدتی چند اف۵ ای و بی را برای کمک به ویتنام جنوبی فرستاد که در نهایت به خدمت ان کشور  نیز در امد. اف۵ ایی و اف دارای رادار بودند اگرچه بیشتر برد رادار به ندرت به ۲۰ کیلومتر می رسید و تنها یک رادار ساده برای پرواز در اب و هوایی بد بود و عملا کاربرد زیادی نداشت به صورتی که بودن ویا نبودن ان فرق زیاد نداشت و حتی طی جنگ با عراق بارها برای افزایش  میزان سلاح قابل حمل از روی دماغه برداشته میشد
 
با اغاز جنگ علیه عراق  اف۵ بیشتر در ایران برای درگیر در خط مقدم به کار می رفت تا عملیات عمقی زیرا از یک سو نداشت رادار مناسب و از سوی دیگر برد کم  ان را برای عملیات در عمق خاک دشمن نا مناسب کرده بود و یا اینکه معمولا چندان وارد عمق خاک دشمن نمی شد  اگرچه موارد  بسیاری نیز نقش نفوذی را بازی کرد .اف۵ چنگنده های چالاکی  بود ولی در نهایت تعداد از انها شکار جنگنده ای چون میگ۲۱  و میگ۲۳ شد که معمولا در  خط مقدم با انها روبرو میشد .
 
 

F-5E

 

http://up.military.volleyball-forum.ir/view/754422/2297433922.jpg

نصب موشک پی ال-۷ روی اف۵
 
 
مشخص نیست با پایان جنگ چه میزان اف۵ در ایران باقی ماند ولی در تمامی منابع معتبر  رقم بین ۵۰ تا ۸۰ فروند ذکر شده است ولی  نباید  عدد حقیقی کمتر و یا بیشتر از این میزان باشد.ایران چندین برنامه ارتقا برای ناوگان اف۵ را اجرا کرد ولی هرگز به صورت گسترده و فراگیر نبود. تعداد انگشت شماری مجهز به  لوله سوختگیری هوایی ثابت  شدند که تعداد ان به چهار فروند میرسد که در انواع ایی و اف بود  و معمولا در رژه های هوایی به نمایش در می  ایند . همچنین  چند فروند مجهز به اچ یو دی(نمایشگر سربالای برای نشان داده اطلاعات مهم به خلبان) شدند زیرا خود اف۵ دارای مگسک الکترونیک بودند ولی هرگز هیچ کدام از این  ارتقا ئات از چند فروند فراتر نرفتند.همچنین ایرات دست  کم دو موشک هوا به هوای فروسرخ  ار ۶۰ ساخت شوروی و موشک چینی پی ال ۷ را روی اف۵ های خود تست کرده ولی هرگز به صورت عملیات استفاده نشده و احتمالا برای روز مبادا این ارتقا انجام شده است .
 
اف۵ های ایرانی هرگز مسلح به سلاح هدایت شونده مانند ماوریک دیده نشدند و مشکل دیگر انها موشک هوا به هوای سایدواندر نسخه پی و جی هستند که امروزه عملا از رده خدمتی خارج شده اند و به غیر از ایران هیچ کشوری از این دو مدل بهره نمی برد اگرچه صدها و یا حتی بیش از هزار تیره  ان همچنان در اختیار نیروی هوایی است  و حکومت قبلی دست کم ۲۰۰۰ تیره سایدواندر نسخه پی و جی را دریافت کرد
 
ایران در یک بازه زمانی  طی برنامه سیمرغ اف۵ A  و RF-5A باقی مانده در کشور را به قرار دادن یک کابین دوم به شکل اف۵ بی در اورد و از انها به عنوان یک جت اموزشی  با نام سیمرغ بهره برد که امروزه نیز جت اموزش اصلی نیروی هوایی است با وجود  این در برخی تصاویر ر همچنان اف۵ ای در خدمت ارتش ایران در کنار  انواع ایی و اف وجود دارد اگرچه دیگر از RF-5A  خبری نیست  ولی میتوان گفت اف۵ های فعلی به غیر از سیمرغ تمام از انواع ایی و اف است
 
 همچنان بین ۵۰ تا ۷۰ اف ۵ در ایران خدمت میکند که در گردان ۱۲ شکاری در مهراباد تهران، گردان ۲۱ و ۲۲ در تبریز ، گردان ۴۱ تا ۴۳ در دزفول مشغول سرویس دهی می باشند و  سرپا ترین جنگنده  نیروی هوایی ایران می باشد که تقریبا در تمامی پایگاه های هوایی ایران  دیده می شود  و صد البته پر تعداد ترین جنگنده نیروی هوایی نیز است و گفته شده قطعات زیادی از این پرنده از زمان رژیم گذشته در انبارها  باقی مانده و حتی اگر هم نباشد  اف۵ جنگننده بسیار ساده ای است  ایران دست کم قطعات ریز  ان را تولید کرده و حتی گیر اوردن قطعات ان از خارج از کشور کار سختی نمی باشد. دست کم  قطعات  اف۵ اقدر زیاد بوده که ایران یا با ارتقا اف۵ فعلی  ویا ساخت ، جنگنده جدید را توسعه داده است.
 

http://up.military.volleyball-forum.ir/view/754428/9064033687.jpg

جنگنده آموزشی سیمرغ

اف۴ فانتوم
 
در اواخر دهه ۱۹۶۰  شاه ایران دنبال  یک جنگنده پیچیده تر بود. یک جنگنده بمب افکن دوربرتر با توان بی وی ار(شلیک موشک  های هوا به هوای راداری) از این رو بهترین جنگنده ان  دوران  تولیدی در امریکا یعنی اف۴ فانتوم را سفارش  داد.
 
نخستین فانتوم در شهریور سال ۱۳۴۷ وارد ایران شد که شامل  ۱۶ فروند اف۴  دی فانتوم بود که مدتی بعد ۱۶ فروند دیگر نیز به این تعداد پیوست. در ادامه شاه در سال ۱۳۵۱ دست به سفارش  اف۴ ایی  زد و ۱۷۷ فروند ان در کنار نسخه شناسایی  سفارش  داد و دست  کم در یک نوبت  اقدام به سفارش  نسخه سرکوب پدافند هوایی  فانتوم با کد F-4G زد که با مخالفت امریکا مواجعه شد و در نهایت با نارضایتی تعداد بیشتری اف۴ ایی دریافت کرد
 
ایران تا سال ۱۳۵۷ در مجموع ۳۲ فروند اف۴ دی، ۱۷۷ فروند اف۴ ایی و ۱۶ فروند ار اف ۴ ایی را تحویل گرفت که بعد از اسرائیل و المان(که هردو امروزه  فانتوم را از خدمت خارج کردند) سومین دارنده بزرگ فانتوم در خارج از امریکا بود
 
فانتوم در جنگ با عراق ستون فقرات نیروی هوایی ایران بود توان سوختگیریی هوایی به ان اجازه عملیات های عمقی  را میداد و حتی با موشک ماوریک در نقش ضد کشتی نیز ظاهر شد .با پایان جنگ ایران همچنین بر اساس منابع مختلف بین ۴۵ تا ۸۰ فروند فانتوم  در اختیار  داشت که نباید عدد واقعی  بیشتر ویا کمتر از این میزان باشد و بر اساس منابع غربی  ایران همکنون بیت ۵۰ تا ۶۵ فروند فانتوم عملیاتی دارد که شامل  ۳ تا۴ فروند ار اف ۴ نیز می باشد. ایران در کنار ار اف۴ ایی به صورت غیر رسمی دست کم سه فروند ار اف ۴ سی نیز تحویل گرفت که ممکن است یک فروند از ان همچنان در خدمت باشد
 
فانتوم های ایران به غیر از بمب های سقوط ازاد توان حمل موشک ماوریک و بمب های هدایت لیزری  پیویی ۱ را داشتند  که هر دو در زمان حکومت گذشته وارد خدمت شد. ماوریک  به تعداد بالای  توسط ایران خریدارش شد و بیش از ۲۰۰۰ تیره ماوریک وارد ایران شد ولی  تعداد بمب های هدایت لیزری کم بود و تنها از اف۴ دی پرتاب میشد که دارای یک غلاف دردسر ساز متصل به کابین خلبان از نوع AVQ-9  بود که تنها بعد از چند ماموریت با این غلاف  که حتی در موارد باعث از دست رفتند فانتوم های نسخه دی شد کنار گذاشته  شد و هرگز از انها استفاده نشد.
 
 
اف چهار f-4
 
F-4
 
بعد از جنگ ایران تلاش در نصب سلاح های جدید با فانتوم های خود کرد  و تقریبا تمامی سلاح های داخلی اول روی فانتوم تست شد و همکنون نیز هیچ جنگنده ای در نیروی هوایی به اندازه فانتوم تنوع تسلیحاتی ندارد . مثلا چندین سلاح بومی اپتیک مانند بمب قاصد  و  زوبین  را با فانتوم هماهنگ کرد و با توسعه یک غلاف شناسایی  داخلی و نصب روی فانتوم با این جنگنده چند  سلاح داخلی لیزری  از جمله موشک های هدایت لیزری  ستار هماهنگ شد . همچنین ایران در ادمه روی فانتوم ها موشک اپتیک ضد کشتی نصر و موشک ضد کشتی نور را هماهنگ کرد  و طی پروژه دوران   برخی از فانتوم ها مجهز به اچ یو دی و نمایشگر رنگی شدند و دارای  رادار ارتفا یافته با  قطعات  دیجیتال شدند(البته رادار تعویض نشد ) ولی تعداد فانتوم  های از چند فروند  فراتر نرفت. در اخرین خبرها امده ایران دست  به توسعه یک رادار پیشرفته برای فانتوم های خود زد ولی مشخص نیست  که این رادار کی و به  چه تعداد روی فانتوم نصب شود(با در نظر گرفت بیش از ۴۰ سال سن دیگر ارتقا در این سطح؟؟!!!). همچنین بر اساس تصاویر ایران دست کم  روی یک یا دو فروند فانتوم خود لوله سوختگیری هوایی  را  تست کرده که با در نظر گرفتن داشتن سیستم سوختگیری لوله ای در نسخه های موجود ، این اقدام برای سوختگیری یار به یار از فانتوم و یا فنسر  انجام شده است . همچنین ایران دست به تست موشک های چینی  پی ال ۷، موشک روسی ار ۷۳ و ار ۲۷ روی فانتوم زده است که به نظر می رسد بیشتر هدف داشتن چنین توانی برای مواقع خاص بوده ولی معلوم نیست چه میزان از فانتوم ها مورد ارتقا برای  پرتاب این موشک ها قرار گرفته اند
 
 
اف 4
 
بخشی ار تسلیحات هماهنگ شده با فانتوم در ایران
 
فانتوم های ایرانی به غیر از چند فروند هیچ کدام ارتقا انچنانی به خود ندیده و بیشتر تنها بر روی نصب سلاح های جدید  تمرکز داشته است  و در سطح کابین و رادار ارتقا خاصی روی کل ناوگان انجام نشده و از طرفی  موشک ایدواندر  نسخه پی و جی و اسپارو مدل ایی عملا به غیر از  ایران در هیچ کشوری خدمت نمیکند. گذارشاتی از برنامه ایران برای نصب رادار چینی  جدید (احتمالا رادار نصب شده روی جی اف ۱۷) وموشک رادار فعال پی ال ۱۲ است ولی تا کنون گذارش رسمی و خبر موثقی در این مورد داده نشده. امروزه فانتوم ها  در گردان های ۳۱ تا ۳۳  در همدان، گردان ۶۱ و ۶۲ در بوشهر،گردان ۹۱ و ۹۲ در بندر عباس  و گردان ۱۰۱ در چابهار خدمت میکند و بعد از اف۵ پر تعداد ترین  جنگنده عملیاتی نیروی هوایی هستند.
 
 
http://up.military.volleyball-forum.ir/view/754417/9668685763.jpg
 
موشک ضد کشتی نصر و قادر
 
 
اف۱۴ تامکت
 
 
ایران در میانه دهه ۱۹۷۰ برای مقابله با فاکس بت های شوروی دست به سفارش شکاری  پیشرفته اف۱۴ تامکت  زد اگرچه تامکت به کشورهای دیگر نیز پیشنهاد  شد ولی ژاپن، اسرائیل و عربستان   اف۱۵ و کانادا در نهایت اف۱۸ را خریداری کرد.
 
ایران تا سال ۱۳۵۷  از ۸۰ تامکت سفارش ۷۹ فروند را تحویل گرفت اگرچه دو فروند  پیش از انقلاب از دست رفت و بعد از ان نیز ایران دست  کم در جریان جنگ با عراق  ۱۱ تامکت دیگر را به دلایل مختلف  از جمله  سه فروند بر اثر درگیری هوایی  که دو  فروند توسط  میراژ های عراقی و یک فروند توسط میگ۲۳ ام اف از دست داد
 

http://up.military.volleyball-forum.ir/view/754425/5252643338.jpghttp://up.military.volleyball-forum.ir/view/754427/7662302736.jpg

اف۱۴- ستون اصلی رهگیری نیروی هوای ارتش ایران

با وجود این تامکت بین ۱۲۰ تا ۱۵۰ جنگنده را سرنگون کرد و رکورد خوبی از خود به جا  گذاشت و به عنوان تنها نسل چهارم جنگ ایران و عراق  به خوبی درخشید. ایران تا پیش از  انقلاب  برای تامکت ها خود ۲۵۰ تا ۲۸۵ تیره موشک فونیکس را دریافت کرد که تا  سال نخست جنگ نیز تنها موشک تامکت های ایرانی  بود تا اینکه به  تدریج موشک  سایدواندر و اسپارو نسخه E روی تامکت نصب شد.

به نظر می اید  بیشتر پیروزی های هوایی ایرانی با تامکت با سایدواندر و بعد از ان با فونیکس به دست امده و گفته شده تنها یک پیروزی با اسپارو به دست امده که دلیل ان کارایی کم اسپارو نسخه ایی بر روی تامکت بوده زیرا نسخه  طراحی شده اسپارو برای تامکت نسخه  ایی-۴ بوده ولی ایران تنها نسخه ایی-۲ را در خدمت داشت که برای فانتوم در نظر گرفته شده بود.  کارایی پایین اسپارو باعث شد در میانه جنگ ایران به فکر نصب موشک زمین  به هوای هاوک روی تامکت بکند که در اخر جنگ  این کار روی چند تامکت انجام شد ولی مشخص نیست ایا تمامی ناوگان به هاوک مجهز شدند ویا نه .

با وجود  اینکه هاوک کارایی بسیار بهتری نسبت به اسپارو داشت ولی تنها دو فروند ان انهم یکی زیر هر بال قابل حمل توسط تامکت است. ایران  همچنین در اواخر جنگ تامکت را مجهز به بمب سقوط ازاد کرد و در عملیات  بر ضد عراق چند باری از ان بهره برد  و حتی گذارشاتی از تجهیز این جنگنده به سلاح های هدایت شونده  هوا به زمین  نیز امده است ولی هرگز تصویری منتشر نشده و یا در رزمایشی ازمایش نشده و بعید است با در نظر گرفت اینکه تامکت ۳۷ سال همچنان پیشرفته ترین شکاری ایرانها است ، در نیروی هوایی نقشی غیر از دفاع هوایی  به ان داده باشند. ایران دست کم روی یک فروند تامکت خود موشک ار ۲۷ و ار ۷۳ را ازمایش کرده که نتیجه مطلوب بوده ولی احتمال این کار نیز برای روز مبادا است .

 

اف 14

تصویری از یک اف۱۴ مسلح به موشک رادار نیم فعال ار۲۷
 
 
ایران بعد از جنگ دست کم ۶۰ تامکت سالم  داشت ولی به گفته بسیاری از منابع بین ۲۰ تا ۳۰ فروند تامکت بیشتر در وضعیت عملیات قرار ندارد و احتمال  به همین میزان نیز به صورت ذخیره نگهداشته میشد برای روز مبدا زیرا ایران به شدت دچار مشکل کمبود قطعات برای این جنگنده است
 
با در نظر گرفتن پایان عمر  موشک فونیکس و احتمالا تعداد کم انها ایران دست به تست موشک رادار فعال فکور  بر مبنایی فونیکس با برد ۶۰ کیلومتر کرده که گفته شده کارایی خوبی در تست ها  حتی  با جنگ الکترونیک شدید داشته ولی از کم و کیف تولید ان خبری  نیست. امروزه تامکتها در دو گردان ۸۱ شکار در اصفهان و ۸۲ شکاری در بوشهر  خدمت میکنند ولی محل اصلی  تامکتها امروزه اصفهان است.
 
 
اف۷
 
 
داستان اف۷ به میانه جنگ ایران و عراق  بر میگردد که ایران به شدت دچار مشکل با ناوگان نیروی هوایی خود شده بود که از سوی امریکا ها پشتیبانی نمی شد و نیاز به جنگنده حمله به زمین داشت  زیرا بخشی از ناوگان توسط عراق  سرنگون شده بود و ناوگان باقی ماند نیز نیاز  به قطعات داشتند. در ان دوران به دلیلی سیستهای خارجی هیچ کشوری حاظر  به فروش جنگنده به ایران نبود  و تنها گزینه چین بود که پیشرفته  ترین جنگنده ای که در ان دوران در چین تولید میشد جنگنده جی ۷ با نام صادراتی اف۷ بود.
 
ایران در مرحله اول تعداد اف۶  که نسخه چینی میگ۱۹ است را خریداری میکند ولی به دلیل نارضایتی از ان  به گفته برخی منابع انها را به کره شمالی تحویل داده و به سراغ جنگنده دیگری می رود. در همان زمان  عراق نیز که از عملکرد کلی میگ۲۱ راضی بود برای  جبران  بخشی از ناوگان میگ۲۱ که از دست رفته بود به دنبال  خرید اف۷ از چین بود و هر دو کشور که رودرروی  هم می جنگیدند  همزمان با هم وارد مذاکره با چین شدند. ایران در مرحله نسخت میخواست  اف۷  بی را خریداری کند ولی بعد به پیشنهاد چینها نسخه پیشرفته تر اف  ۷ ام را خریداری کرد. اف  ۷ ام دارای تجهیزات غربی بود و به دلیل سیاست ها  و مشکلاتی برای تحویل انها به ایران چین  تجهیزات غربی  را با نسخه  مشابه چینی عوض کرد که نتیجه  ان  اف۷ ان شد.
 

اف-۷ان
 

ایران ۱۸ فروند نسخه تک سرنشینه   و ۷ فروند نسخه دو سرنشینه  را دریافت کرد که دست کم چهار فروند ان از دست رفت . اف۷ نسخه چینی دارای  سرعت فرود بالای است و  مشکل از دست رفتن سیستم هیدرولیک  ویا سخت  شدن استیک هدایت را دارد . این جنگنده در دو سال اخر جنگ تحویل ایران شد و احتمالا در اواخر جنگ در عملیات هوا به زمین  با بمب های مارک ۸۲  و راکت  شرکت داشته  و امروزه برای اموزش خلبانان نیز به کار می رود .

اگرچه اف۷ جنگنده موثری نیست ولی با داشتن هشدار دهنده راداری، اچ یو دی و مسافت یاب لیزری از این باب از اف۵ نیروی هوایی پیشرفته تر است و رادار ان اگرچه از نظر برد  چیزی از رادار اف۵ برتری ندارد ولی کارایی کلی بهتری دارد. اف۷ به دلیل داشتند اچ یو دی و سامانه تایین  محل برخورد بمب در تمرینات پرتاب بمب  نیروی هوایی همواره از اف۵ و اف۴  در پرتاب بمب های غیر هدایت شونده سقوط ازاد  دقیق تر عمل کرده است. اف۷ ایرانی به غیر از بمب سقوط ازاد مارک ۸۲ و خوشه ای بی ال ۷۵۵ و راکت انداز  مجهز به موشک هوا به هوایی پی ال ۷ هستند .

ایران در اواخر دهه ۱۳۷۰ شمسی  تلاشی را برای خرید اف۸ -۲ام از چین کرد ولی این تلاش موفق نبود. اف۷ امروزه در نیروی هوایی ایران میتواند در نقش هوا به زمین فعالیت کند البته  باید در زمینه حمل سلاح ارتقاتی رو ان انجام  شود کما اینکه پاکستان  از اف۷ های خود برای عملیات پشتیبانی هوایی استفاده میکند و حتی نسخه های اخر اف۷ پی جی را مجهز به بمب لیزری نیز کرده است  ولی در مجموع اف۷ حتی اگر این مسئله را نیز قبول کنیم در رزم هوایی مشابه اف۵ باشد ولی نه اف۵ و نه خود اف۷  در درگیری هوایی هوایی این دوران کارایی ندارند و در زمینه میزان حمل تسلیحات هوا به زمین نیز دارای توان حمل سلاح کمتری نسبت به اف۵ است زیرا از روز اول در نقش یک شکاری رهگیر طراحی شده . همکنون  اف۷ ها در گردانهای شکاری ۵۱ ، ۵۲ و۵۳  در امیدیه و در نسخه اموزشی در اصفهان خدمت میکند.

 

ادامه دارد ....

 

منبع : 

http://jangaavaran.ir/%D8%AC%D9%86%DA%AF%D9%86%D8%AF%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D9%88%D8%AC%D9%88%D8%AF-%D8%AF%D8%B1-%D8%AE%D8%AF%D9%85%D8%AA-%D9%86%DB%8C%D8%B1%D9%88-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D8%B3%D9%84%D8%AD/

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
وبگاه میلیتاری یکی از جامع ترین وب سایت های حوزه نظامی در ایران می باشد. این وبگاه کار رسمی خود را از شهریور ماه سال 92 آغاز کرد. همواره هدف و تلاش این وبگاه خدمت به حوزه نظامی کشور عزیزمان ایران بوده و وابسته به هیچ جناح و گروه خاصی نیست. از شما دعوت می شود با پیوستن به این وبگاه برای ما دلگرمی بزرگی باشید.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 583
  • کل نظرات : 20
  • افراد آنلاین : 6
  • تعداد اعضا : 137
  • آی پی امروز : 85
  • آی پی دیروز : 323
  • بازدید امروز : 329
  • باردید دیروز : 2,403
  • گوگل امروز : 2
  • گوگل دیروز : 34
  • بازدید هفته : 329
  • بازدید ماه : 21,512
  • بازدید سال : 160,640
  • بازدید کلی : 5,103,629