loading...

میلیتاری (Military) |مقالات نظامی

ماکیا ولی سیاستمدار و نظریه پرداز ایتالیائی می گوید : "سیاست از تزویر جدانیست" و طراحان جنگ ها معتقدند که تنها سلاحی که در جنگ ها ، پیروزی را از آن طرفین مخاصمه می سازد ، تبلیغات  و

آخرین ارسال های انجمن
عادل خوجه بازدید : 10185 سه شنبه 27 بهمن 1394 نظرات (0)

ماکیا ولی سیاستمدار و نظریه پرداز ایتالیائی می گوید : "سیاست از تزویر جدانیست" و طراحان جنگ ها معتقدند که تنها سلاحی که در جنگ ها ، پیروزی را از آن طرفین مخاصمه می سازد ، تبلیغات  و ذکاوت آمیخته به نیرنگ و تزویر و تقلب در صحنه نبرد است . رویدادهای جنگ اول و دوم جهانی ، خود سند گویائی در تایید این نظریه به شمار می رود .

 

یکی از این ماجراها ، مربوط به یک ایستگاه رادیوی نظامی در جریان جنگ دوم جهانی می باشد . این رادیو "گوستاو زیگفریدانز" نام داشت که به اختصار رادیو gsi نامیده میشد .

در خلال جنگ دوم جهانی ، این رادیو ، در بین نیروهای آلمان نازی ، از محبوبیت زیادی برخوردار بود و همه سربازان با شور و علاقه خاصی به آن گوش فرا می دادند . زیرا این رادیو ، علاوه بر پخش اخبار و موسیقی ، همواره در جهت منافع سربازان عادی سخن می گفت .

 

 

دیری نپائید که سربازان کشف کردند که از لابلای مطالب این رادیو می توان اطلاعات دست اولی کسب کرد که غالباً به طور غیر مستقیم و با زبان اشاره گفته می شد .

برای مثال ، یکبار این رادیو ، مطلبی درباره استفاده های نامشروع در زمان جنگ پخش کرد و ضمن محکوم شمردن اینگونه سو استفاده ها گفت :"درحالیکه سربازان شجاع ما در جبهه روسیه ، از شدت سرما تلف می شوند ، سو استفاده هائی صوت می گیرد."

 

اما در آن لحظه ، برای سربازانی که از خدمت در جبهه روسیه ترس داشتند ، موضوع سواستفاده مهم نبود . بلکه فقط تاکید رسمی این رادیو بر اوضاع و شرایط سخت زمستان در جبهه شرقی اهمیت داشت . از این رو به فکر افتادند که قبل از عزیمت به جبهه روسیه ، از فرماندهان خود لوازم و تجهیزات کافی برای مقابله با سرمای طاقت فرسای روسیه درخواست کنند ، و همین امر مشکلات زیادی بوجود می آورد .

 

 

گاهی نیز این رادیو بدذاتی می کرد و در قالب تعریف و تمجید ، موضوع ناگواری را به سربازان القاء می کرد . از جمله در یکی از روزها ، گزارشی درباره کوشش های خستگی ناپذیر پزشکان آلمانی در اردوگاهها پخش کرد . این اردوگاهها ، پس از بمباران شهرهای آلمان بوسیله متفقین ، برای نگهداری از مردم تیره بختی که خانه و کاشانه خود را از دست داده بودند تشکیل شده بود . رادیو مذکور ضمن پخش این خبر افزود پزشکانی که زندگی خود را وقف خدمت به مردم جنگ زده کرده بودند ، موفق شدند تلفات ناشی از وبا و تیفوس را به میانگین تنها 60 نفر در هفته کاهش دهند .

به این وسیله ، شنوندگان این رادیو ، یعنی سربازان آلمانی در می یافتند که اوضاع جبهه جنگ قمر در عقرب است .

 

 

propaganda-ww2-16.jpg

 

سازمان جاسوسی بریتانیا برای تضعیف روحیه سربازان آلمانی ، به تاسیس فرستنده های رادیوئی و نشر روزنامه مبادرت ورزیده بود و از این رسانه ها ، ماهرانه ، گزارش هائی آمیخته به دروغ پخش می کرد .

 

 

این نوع سخن پراکنی ها ، رادیو گوستاو زیگفرید اینز را چنان محبوب سربازان ساخته بود که جز این رادیو ، به هیچ رادیو دیگری گوش نمی کردند . این توجه ،باعث شد که بعداً دو فرستنده رادیوئی دیگر به نامهای  آتلانتیک سندر و سولداتن سندر کالایز که از اروپای اشغالی برای نیروهای آلمانی برنامه پخش می کردند ، روش مورد استفاده این رادیو را مورد تقلید قرار دهند .

 

به هرحال ظاهراً میهن پرستی این رادیوها ، دردسرهائی برای فرماندهان ایجاد می کرد . یکی از موضوع هائی که خشم مقامات این رادیو را برانگیخته بود ، موضوع فرار سربازان از خدمت بود. به تفضیل درباره روشهائی که سربازان ، پس از فرار از خدمت ، در کشورهای بی طرف بکارمی بستند ، سخن میراندند و در عین حال از این اقدام اظهار تاسف می کردند .

به این ترتیب زیرکانه به سربازان حالی می کردند که این گونه فرارها اتفاق می افتد . وگاهی نیز بطور غیر مستقیم آنان را به اینکار ترغیب و تشویق می کردند .

 

 

3igopbq8j1xw3fwb4wi.jpg

 

اخباری که از رادیو پخش می شد ، حقایق تازه ای درباره اوضاع جبهه ها در اختیار سربازان می گذاشت و این اخبار ، آنان را پریشان خاطر می ساخت .

 

 

اطلاعیه های این رادیو از جبهه جنگ ، آنان را از بسط و گسترش حملات متفقین به آلمان آگاه می ساخت . گاهی اخبار مربوط به بمباران شهرها را به اطلاع شنوندگان خود میرساند و خطر اینگونه گزارش ها آن بود که برخی از سربازان که در شهرهای بمباران شده ، خانواده ، یا اقوام و خویشاوندانی داشتند ممکن بود تحت تاثیر احساسات قرار گرفته ، پست های خود را ترک گویند و به کمک خانواده خود به شتابند .

اطلاعاتی که از این رادیوها پخش می شد ، همواره از سوی روزنامه ای به نام "اخبار سربازان" مورد تائید قرار می گرفت ، و این روزنامه به وسیله پست هوائی به جبهه ها ارسال می شد .

 

 

 
churchill_and_cigarette_leaf_5.jpg
 
وینستون چرچیل

 

چرچیل و گوبلز لحظی از پروگانداهای تبلیغاتی نسبت به کشورهای حریف دست بر نمی داشتند .

 

 

این سرویس های خبری که برای سربازان آلمانی ، برنامه پخش می کردند ، برخلاف تصور ، صدرصد آلمانی نبودند ، بلکه این دستگاههای رادیوئی همچنین روزنامه هائی که در ارتباط با آن منتشر می شد ، زائیده افکار ، و ساخته پرداخته سازمان جاسوسی بریتانیا بود . این فرستنده های رادیوئی که ایستگاه اصلی آنها در انگلستان قرار داشت ، آنقدر نیرومند بودند که صدای رادیوهای واقعی نیروهای مسلح آلمان نازی را تحت الشعاع خویش قرار داده و آنها را خاموش می ساختند . و هدفشان آن بود که با استفاده از ابزارها و وسایل تبلیغاتی ، روحیه آن دسته از سربازان آلمانی را که دور از وطن خود بسر می بردند تضعیف نمایند و با پخش گزارشهائی آمیخته به درود ، بر بسیاری از حقایق سرپوش گذاشته و برعکس ، بسیاری از دروغ ها را ، راست جلوه دهند . و این در زمانی بود که برخی از کشورهای اروپائی در اشغال نیروهای آلمان نازی قرار داشت .

 

 

روزنامه "اخبار سربازان" که شباهت زیادی به روزنامه های ارتش آلمان نازی داشت هر شب به وسیله هواپیماهای انگلیسی ، روی مواضع دشمن ریخته می شد . این روزنامه نیز روش مشابه رادیو ها ، یعنی آمیزه ای از واقعیت و دروغ را دنبال می کرد .

 

Bundesarchiv_Bild_183-1989-0821-5022C_Jo

 

گوبلز وزیر تبلیغات آلمان نازی 

 

 

گوبلز وزیر تبلیغات آلمان نازی ، از این رسانه های دروغین که نامشان را رادیوی سیاه گذاشته بود ، و از این نوع تبلیغات که از سوی متفقین اعمال می شد ، بسیار ناراحت و خشمگین بود ، ولی بعنوان یک تبلیغاتچی ، این حملات را بدون پاسخ نمیگذاشت و باروش خاص خود به مقابله به این گونه تبلیغات علیه متفقین بر می خواست . از جمله استفاده از اطلاعات همین سرویس های خبری ، نکات مربوط به خرابکاری ، فرار از خدمت و غیره ، به زبان انگلیسی ترجمه می شد و بوسیله آلمانی ها ، پشت خطوط نیروهای انگلیسی و آمریکائی انداخته می شد .

 

 

منبع : 

 

کتاب کلاه برداران تاریخ ، صص 170 -175

 
 
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
وبگاه میلیتاری یکی از جامع ترین وب سایت های حوزه نظامی در ایران می باشد. این وبگاه کار رسمی خود را از شهریور ماه سال 92 آغاز کرد. همواره هدف و تلاش این وبگاه خدمت به حوزه نظامی کشور عزیزمان ایران بوده و وابسته به هیچ جناح و گروه خاصی نیست. از شما دعوت می شود با پیوستن به این وبگاه برای ما دلگرمی بزرگی باشید.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 583
  • کل نظرات : 20
  • افراد آنلاین : 6
  • تعداد اعضا : 137
  • آی پی امروز : 79
  • آی پی دیروز : 228
  • بازدید امروز : 182
  • باردید دیروز : 776
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 38
  • بازدید هفته : 1,706
  • بازدید ماه : 7,136
  • بازدید سال : 146,264
  • بازدید کلی : 5,089,253