loading...

میلیتاری (Military) |مقالات نظامی

در سری جدید مقالات تخصصی به شرح تاکتیکی از قوی ترین تاکتیک های نظامی یعنی تک تیراندازی و اصول و سلاح های تک تیراندازی در سازمان های ارتش های جهان که قطعا کارایی بسیار خوبی در میدان های رزم دارد.

آخرین ارسال های انجمن
عادل خوجه بازدید : 4426 یکشنبه 22 دی 1392 نظرات (0)

در سری جدید مقالات تخصصی به شرح تاکتیکی از قوی ترین تاکتیک های نظامی یعنی تک تیراندازی و اصول و سلاح های تک تیراندازی در سازمان های ارتش های جهان که قطعا کارایی بسیار خوبی در میدان های رزم دارد.

همانطور که می دانید در سری های قبلی به مبحث استتار پرداختیم ( و هنوز هم ادامه دارد سری های زیرشاخه استتار) و از سویی می توان یک تک تیرانداز را یک استاد متبحر در استفاده از وسایل استتاری و به کارگیری عملی استتار تئوری دانست.

شاید برای بسیاری عجیب باشد که چرا یک تک تیرانداز ابهت و اهمیتی در حد یک دسته حرفه ای نظامی روی واحدهای عملیاتی تک تیراندازی حساب باز میکنند.

در این مقاله شما با ما خواهید بود تا به توانایی های مخرب یک تک تیرانداز که از وی مردی شکست ناپذیر خواهد ساخت پی ببرید.

شاید بتوان توانایی های تک تیراندازی را اینگونه توضیح داد که یک اسنایپر ( تیرانداز از خفا، تک تیرانداز) کسی است که برای هر شلیک خود باید برنامه ریزی بسیار از ابعاد گوناگون شامل ، فاصله تا هدف، نوع هدف، استتار خود قبل و حین و بعد شلیک بنماید و همین مسالله سبب می شود که برایانتخاب و آموزش یک تک تیرانداز فاکتورهای زیادی در نظر گرفته شود تا از وی یک نیروی ویژه تمام عیار بسازد به خصوص که اغلب تک تیراندازها در ماوریت های ویژه و خطیر استفاده می شوند و عملا در جوامع نظامی امروزی نقشی که یک تک تیرانداز( اسنایپر، تیرانداز از خفا) بر عهده دارد برابری میکند با اهمیت افرادی که در نیروی مخصوص آموزش دیده و خدمت میکنند و به صورت تیمی و دسته ای وارد میدان رزم می شوند.

نقش آفرینی اسنایپرها را شاید بتوان از زمان جنگ جهانی دوم ملموس تر و واضح تر که منجر به ایجاد دکترین نظامی تخصصی برای استفاده از آنها شد دانست و به مانند بسیاری از تسلیحاتی که از روی توانایی های فوق تصور آلمان نازی بعد از جنگ جهانی کپی برداری شد علم اسنایپر امروزی نیز وامدار تکنیک های بدیع به کار برده شده توسط آلمان نازی بود.

در طول تاریخ همیشه افرادی بوده اند که از توانای تیراندازی دقیق و موثر برخوردار بوده اند و با هر سلاحی به یک میزان خاص هدف خود را شکار کرده اند. لیکن اغلب به صورت مادرزادی یا در طول زمان و براساس تجربه به آن دست یافته بودند و هیچ آکادمی تیراندازی دقیقی وجود نداشت که حاصل آن آکادمی تربیت یک تک تیرانداز از صفر تا صد باشد. به عبارتی اگر از یک درخت خشک و خالی یک مجسمه چوبی زیبا توسط استادکار تراش می خورد و مجسمه ساخته می شود در زمینه اسنایپ ، تا زمان جنگ جهانی دوم این چنین قصد و نیتی به صورت امروزی وجود نداشت و اغلب به صورت خودآموز و تجربی افرادی به عنوان تک تیرانداز انتخاب شده و بدون آموزش های خاص به عنوان تک تیرانداز انجام وظیفه می کردند لیکن با راهکارهای آلمان نازی اسنایپرهایی به وجود آمدند و تربیت شدند که عملا گاه تا حد یک گردان نیرو نیز ارزش عملیاتی داشتند ! به خصوص که با توانایی زمینگیر کردن گردان های دشمن تنها با شلیک های دقیق و استتار حرفه ای کار یک گردان پدافندی را به نحو احسن انجام می دادند و در عملیاتی همچون نورماندی به کاهش سرعت پیشروی مهاجمین سبب معروفیت و تاکتیکی بودن استفاده از تک تیراندازها شدند.

با این حال برای آنکه ما به تاریخچه صحیح و کامل تک تیراندازی برسیم سیر روزافزون آموزش و افزایش مهارت تک تیراندازی را از زمانی که تاریخ به یاد خود دارد( و یا شرح آن رفته است) در این مقاله خدمت شما ایرانیان مسلمان عزیز و ارجمند تقدیم می کنیم.

کلمه Snipe که به معنای تیرانداختن از کمینگاه به سمت اردوی دشمن ( توصیفی) می باشد اولین بار توسط یک سرباز بریتانیایی در هند در سال 1770 به کار رفت ولی اصطلاح Sniper( اسنایپر ، تک تیرانداز، تیرانداز از خفا ) اولین بار در سال 1824 به کار رفت که به کسانی اطلاق می شد که در تیراندازی ماهر و تک می باشند و تا آن زمان لغت "sharp shooter را به کسانیکه تیراندازان ماهر بودند می دادند.

کلمه "sharp shooter در روزنامه های انگلیسی در حوالی سالهای 1801 استفاده می شد و به عبارتی قبل از آنکه اصطلاح امروزی اسنایپر فراگیر گردد لغت sharp shooter در اروپا مصطلح بوده است و به کسانی که در تیراندازی ماهر بوده اند داده می شده است.


جنگ های مدرن

کشورهای مختلف استفاده از تک تیراندازان را در واحدهای رزم خود به دلایل تاکتیکی مورده اهمیت قرار داده اند. به طور کلی در یک جنگ مدرن تابع کلی استفاده از اسناپیر برای شناسایی دقیق موقعیت پنهان دشمن و در صورت لزوم کاهش توانایی مبارزه دشمن به وسیله خنثی سازی اهدافی با ارزش بالا نظامی در اردوگاه حریف ( مانند افسران و اپراتورهای مخابراتی) میباشد که فرآیند کاهش و تضعیف روحیه دشمن را در سرلوحه کار خود دارد.

از ماموریت های یک تک تیرانداز می توان مدیریت اطلاعات و تجهیزات دشمن جهت تخریب دانست که به وسیله سلاح های ضدزره سنگین قابل حمل توسط تک تیرانداز مانند TAC 50 و بارت M82 و... انجام می پذیرد.

در این میان حتی کشوری چون شوروی که امروز روسیه فدرال داعیه دار آن می باشد سالها آموزش تک تیراندازی را در سطح تیم ملی تیراندازی نیز تعمیم داده اند و امروزه روز کشور امریکا و انگلستان به صورت فزآینده ای مبارزات شان را در عراق و افغانستان براساس تیم های تک تیرانداز در نبرد شهری و ... گسترش داده اند.

دکترین کنونی ارتش امریکا و انگلستان معمولا شامل دو نفر تک تیرانداز مجرب است که در یک نقطه اختفا مناسب حضور دارند و یک نفر تک تیرانداز شلیک میکند و دیگری شرایط محیط نبرد و اوضاع را به تیرانداز گزارش می دهد و در صورت لزوم از وی پشتیبانی نزدیک به عمل میاورد در مواردی همچون نزدیک شدن دشمنان به محل اختفا و شناسایی شدن محل شلیک توسط سربازان پیاده دشمن و درگیر شدن با آنان و سرگرم کردن شان جهت انجام ماموریت و یا ترک محل ماموریت و همچنین وی در نقش تک تیرانداز کمکی نیز می تواند انجام وظیفه نماید، در صورتیکه تک تیرانداز اصلی ، به دلیل مشاهده زیاد اسکوپ دچار خستگی چشم شود یا خطر خستگی چشم را با تغییر جای تک تیرانداز اصلی و کمکی رفع بنمایند و در واقع برای کاهش اثرگزاری در هر دو نفر ، هر یک به نوبت وظایف دیگری را انجام می دهند ( بسته به شرایط مختلف ) و امروزه در سرتاسر ارتش های مدرن از تک تیرانداز به صورت حرفه ای استفاده می شود.

در زمانی نه چندان دور به دلیل بدون خان بودن سلاح ، دقت و همچنین برد پایین حاصل از آن عملا نمی شد روی برخی مفاهیم که پس از اضافه شدن خان به لوله سلاح تکیه شده است ، تکیه گردد و می توان ابداع خان درون لوله تفنگ را در قرن 15 پایه اولیه برای مفاهیم دقت در تیراندازی و تیراندازی دقیق دانست هرچند که در قرن 15 تنها برای لوله ی توپ ها از خان استفاده گردید و تا زمان جنگ اول ودوم جهانی به صورت آکادمیک مباحث تخصصی تیراندازی به خوبی بسط و گسترش داده نشده بود.

در قسمت بعد ، شرح پیشرفت تفکرات و مدرن سازی نیروها و تسلیحات تاکتیک تک تیراندازی را خدمت شما شرح می دهیم.


مترجم و نویسنده : رعد

منابع : سایت های اینترنتی انگلیسی زبان

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
وبگاه میلیتاری یکی از جامع ترین وب سایت های حوزه نظامی در ایران می باشد. این وبگاه کار رسمی خود را از شهریور ماه سال 92 آغاز کرد. همواره هدف و تلاش این وبگاه خدمت به حوزه نظامی کشور عزیزمان ایران بوده و وابسته به هیچ جناح و گروه خاصی نیست. از شما دعوت می شود با پیوستن به این وبگاه برای ما دلگرمی بزرگی باشید.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 583
  • کل نظرات : 20
  • افراد آنلاین : 5
  • تعداد اعضا : 137
  • آی پی امروز : 61
  • آی پی دیروز : 323
  • بازدید امروز : 238
  • باردید دیروز : 2,403
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 34
  • بازدید هفته : 238
  • بازدید ماه : 21,421
  • بازدید سال : 160,549
  • بازدید کلی : 5,103,538