loading...

میلیتاری (Military) |مقالات نظامی

تانک T55 تانک افسانه ای شوروی بود . این تانک با استفاده از طرح تانک T34 ساخته شد و از سال 1951 رسما در ارتش سرخ شوروی مشغول خدمت شد . از این تانک بیش از 100000  دستگاه تولید شد و از این رو یکی

آخرین ارسال های انجمن
عادل خوجه بازدید : 3027 جمعه 19 مهر 1392 نظرات (0)

تانک T55 تانک افسانه ای شوروی بود . این تانک با استفاده از طرح تانک T34 ساخته شد و از سال 1951 رسما در ارتش سرخ شوروی مشغول خدمت شد . از این تانک بیش از 100000  دستگاه تولید شد و از این رو یکی از پرتولید ترین تانک های قرن بیستم به شمار می رود . این تانک در دوران جنگ سرد (به همراه تانک های T62 ) ستون فقرات یگان های زرهی ارتش سرخ را تشکیل می داد . در اوج جنگ سرد هزاران دستگاه از این تانک در بخش های شرقی اروپا (بیشتر از همه در اوکراین مستقر بودند)  مستقر شده بودند و آماده بودند که در صورت بروز جنگ به سمت اروپای غربی سرازیر شوند . در این دوران کشورهای هم پیمان با شوروی و همچنین کشورهایی که از تسلیحات شرقی در نیروهای نظامی خود استفاده می کردند ، این تانک را در مقیاس وسیع به خدمت گرفتند . این تانک هنوز هم در کشورهای زیادی ( از جمله ایران ) مشغول به خدمت است . برخی از کشورها این تانک را مورد بهسازی قرار داده اند و از آن در نقش تانک پشتیبانی استفاده می کنند . برخی دیگر از کشورها نیز آنرا به نفربر های سنگین تبدیل کرده اند و از آن در نقش نفربر استفاده می کنند . در این مقاله به بررسی تاریخچه عملیاتی این تانک افسانه ای ، که در طول عمر خدمتی خود تا کنون با تانک های مختلفی رو در رو شده است ، خواهیم پرداخت .

http://up.military.volleyball-forum.ir/up/military12/tank/T55/2.jpg

1- انقلاب مجارستان  در 23 اکتبر سال 1956 مردم مجارستان که از سیاست های کمونیست ها ناراضی بودند سر به شورش گذاشتند و این شورش تبدیل به یک انقلاب بزرگ شد . در 25 نوامبر نیروهای ارتش سرخ به منظور حفظ نظام پرولتاریایی این کشور به سمت مجارستان و نیروهای انقلابی مجارستان حمله کردند . در این هجوم گسترده ، یگان های زرهی ارتش سرخ از تانک های T55 استفاده کرد . در این نبرد تعدادی از T55 ها در جریان نبردهای شهری به وسیله پرتاب کک تل مولوتوف از سوی انقلابیون مجاری دچار آسیب دیدگی شدند . در این نبرد تعداد 4 دستگاه T55 توسط سلاح های ضد تانک انقلابیون منهدم شدند . در جریان این جنگ یک دستگاه از این تانک ها نیز به دست نیروهای انقلابی افتاد . جاسوسان انگلیسی که به طور فعال در این انقلاب نقش داشتند ، این تانک غنیمت گرفته شده را به سفارت خانه بریتانیا منتقل کردند و سپس آنرا مورد بررسی قرار دادند تا از نقاط قوت و ضعف تانک حریف اطلاع حاصل کنند .

http://up.military.volleyball-forum.ir/up/military12/tank/T55/3.jpg

2- جنگ ویتنام  در این جنگ که مابین ویتنام شمالی (کمونیستی) و ویتنام جنوبی رخ داد ، ارتش ویتنام شمالی از تانک های T34 ، T55 و تانک های سبک ساخت شوروی استفاده می کرد . در مقابل ارتش ویتنام جنوبی از تانک های M48 پاتن و نمونه های جدیدتر شرمن استفاده می کرد . آمریکا و متحدانش برای جلوگیری از نفوذ کمونیسم در ویتنام جنوبی وارد این کشور شدند . آمریکا و متحدانش در این نبرد از تانک های M48 ، M60 ، Centurion و تانک M551 Sheridan استفاده می کردند . در این نبرد بزرگترین رقیب تانک های T55 ویتنام شمالی ، تانک های Centurion بودند . تانک های Centurion به لحاظ دارا بودن زره قوی و توپ 105 میلیمتری قویتر نسبت توپ 100 میلیمتری تانک T55 دارای برتری نسبی بودند . هر چند که Centurion ها نیز نتوانستند در برابر T55 ها کار چندانی از پیش ببرند . در جریان جنگ ویتنام تعداد 16 دستگاه تانک M551 Sheridan آمریکایی توسط آتش مستقیم T55 های ویتنام شمالی منهدم شدند (آمار منتشر شده توسط پنتاگون) . از آمار دقیق تانک های M48 منهدم شده توسط T55 اطلاع دقیقی در دست نیست . تانک های T55 ویتنام شمالی نیز بیشتر توسط هلیکوپترها ، جنگنده ها و تانک های Centurion منهدم می شدند . هر چند در جریان جنگ ویتنام تانک T55 تلفات بالایی داشت ولی توانست ضربات سنگینی به نیروهای دشمن وارد آورد . نمونه بارز آن حمله گسترده و غافلگیرانه ، ویت کنگ ها به کمک تانک های T55 به مواضع آمریکایی ها در منطقه Danang  می باشد که در این حمله 65 نیروی آمریکایی اسیر شدند و تعداد 8 دستگاه تانک M41 Bulldog توسط ویت کنگ ها به غنیمت گرفته شد .

http://up.military.volleyball-forum.ir/up/military12/tank/T55/4.jpg

 3- جنگ شش روزه  در جریان جنگ شش روزه اعراب و اسرائیل ، نیروی زمینی ارتش مصر و سوریه از تانک T55 استفاده می کرد . در مقابل ارتش اسرائیل از تانک های M48 ، Centurion MK1 ، M60 و نمونه های بهسازی شده تانک شرمن استفاده می کرد . در جریان این نبرد ، اسرائیل به صورت همه جانبه از کمک های تسلیحاتی و فنی و اطلاعاتی آمریکا و متحدانش برخوردار بود . همچنین برتری هوایی که از آن اسرائیل بود ، باعث شد که یگان های زرهی اعراب نتوانند به مقابله یگان های زرهی اسرائیل بپردازند . در درگیری شدیدی که بین یگان های زرهی اسرائیل و اعراب رخ داد ، در صحرای سینا تعداد 34 دستگاه تانک T55 مصر به دست اسرائیلی ها افتاد . همچنین در درگیری های بلندی های جولان نیز تعداد 39 دستگاه تانک T55 متعلق به نیروهای سوریه به دست اسرائیلی ها افتاد . در سایر درگیریهای پراکنده تعدادی از تانک های سوپر شرمن و Centurion اسرائیل نیز توسط T55 های اعراب منهدم شد . در مجموع تقابل یگان های زرهی طرفین این جنگ به واسطه برتری هوایی و اطلاعاتی اسرائیل ، به سود اسرائیل تمام شد .

http://up.military.volleyball-forum.ir/up/military12/tank/T55/5.jpg

4- درگیریهای فرسایشی کانال سوئز  پس از پایان یافتن جنگ شش روزه ، یگان های زرهی اسرائیل و مصر بارها در صحرای سینا با هم مواجه شدند . شوروی و کشورهای عربی از مصر پشتیبانی می کردند . ارتش اسرائیل از تانک های M48 و M60 و Centurion استفاده می کرد . در مقابل ارتش مصر از تانک T55 استفاده می کرد . در جریان این درگیریهای فرسایشی که تا آگوست سال 1970 نیز ادامه یافت ، مصر موفق شد به کمک تانک های T55 خود ضربات سنگینی بر یگان های زرهی اسرائیل وارد آورد . علی رغم اینکه تبلیغات گسترده ای بر روی تانک های Centurion صورت گرفته بود و آن را برتر از T55 های اعراب معرفی کرده بودند ، ولی در این درگیری ها ، تانک های Centurion اسرائیل نتوانستند در برابر تانک های T55 اعراب کاری از پیش ببرند .

http://up.military.volleyball-forum.ir/up/military12/tank/T55/6.jpg

5- جنگ یوم کیپور  در جریان جنگ یوم کیپور که بین اسرائیل از یک سو و سوریه و مصر و اردن و عراق از سویی دیگر رخ داد ، باز هم T55 اعراب بود که فاتح میدان بود . اما برتری هوایی اسرائیل و پشتیبانی موثر کشورهای غربی از اسرائیل باعث شد که برتری زمینی اعراب در این جنگ از بین برود . در جریان این جنگ تعداد 75 دستگاه T55 متعلق به سوریه و همچنین 90 دستگاه T55 متعلق به مصر توسط اسرائیلی ها غنیمت گرفته شد . اسرائیلی ها این تانک های غنیمتی را مورد بهسازی قرار دادند و نزدیک به ده سال از آنها استفاده کردند . T55 های بهسازی شده توسط اسرائیل با نام تیران 5 شناخته می شدند . پس از سال 1980 ارتش اسرائیل با روی کار آمدن تانک مرکاوا ، تانک های T55 غنیمتی خود را تبدیل به نفربر کرد . این نفربرها با نام Achzarit شناخته می شوند .

http://up.military.volleyball-forum.ir/up/military12/tank/T55/7.jpg

6- جنگ ایران و عراق  تانک T55 یکی از اصلی ترین تانک های ارتش عراق در تجاوز به ایران بود . تا زمانی که نیروهای ایرانی به RPG7 مجهز نشده بودند ، این تانک ها بسیار برای نیروهای ایران ایجاد زحمت کرده بودند . اما پس از آنکه نیروهای ایران به  راکت انداز RPG7 مجهز شدند عرصه را بر این تانک تنگ کردند و دیگر این تانک همچون سابق توان پیشروی در خاک ایران را نداشت. هر چند که تا پایان جنگ این تانک ستون فقرات لشکر های زرهی عراق بود و در موارد بسیاری باعث آزار رزمندگان ایرانی می شد.

http://up.military.volleyball-forum.ir/up/military12/tank/T55/8.jpg

7- جنگ اول خلیج فارس  در این جنگ که آمریکا و نیروهای ائتلاف برای بیرون راندن عراق از کویت ترتیب داده بودند ، نیز T55 حضوری فعال داشت . در جریان این جنگ نیروهای ائتلاف از تانک های مدرنی مثل M1A1 و چلنجر 2 استفاده می کردند . اما در مقابل ، ارتش عراق از تانک های T55 (اکثریت) ، T62 و T72 استفاده می کرد . در جریان جنگ اول خلیج فارس تانک T55 یک بازنده بود و در برابر تانک های جدید و مدرن غربی حرفی برای گفتن نداشت . در جریان این نبرد یک دستگاه تانک چلنجر 2 انگلیسی توانست یک T55 عراقی را در جاده کویت به بصره از فاصله 5200 متری مورد اصابت قرار دهد . البته می بایست این نکته را مورد توجه قرار داد که بخش اعظمی از توان زرهی ارتش عراق توسط هلیکوپترهای آپاچی و هواپیماهای پشتیبانی نزدیک A10 Warthag نابود شد و تانک های نیروهای ائتلاف نقش کمی در انهدام تانک های عراقی داشتند .

http://up.military.volleyball-forum.ir/up/military12/tank/T55/9.jpg

8- سایر درگیریها  در جریان درگیریهای اوگاندا و زامبیا در سال 1978 ، معمر القذافی ، رهبر لیبی که از طرفداران ایدی امین (دیکتاتور اوگاندا) بود ، تعدادی از تانک های T55 ارتش لیبی را به حمایت از وی به اوگاندا فرستاد . این تانکها در خط مقدم درگیریها با تانزانیا شرکت داشتند . در جنگ ها و ناآرامی های شرق اروپا نیز این تانک نقش فعالی را بر عهده داشته است . در جنگ های یوگسلاوی این تانک به وفور مورد استفاده قرار گرفت . مثل جنگ ده روزه یوگسلاوی ، درگیری های کروات ها در منطقه بالکان ، جنگ بو سنی و هرز گوین که در آن از T55 در مقیاس وسیعی استفاده شد . در سال 2009 نیروهای نظامی سریلانکا از T55 برای مقابله با ببر های تامیل استفاده کردند که در جریان این درگیری یک دستگاه از این تانک ها منهدم شد . در جریان جنگ آفریقای جنوبی و آنگولا نیز از T55 استفاده شد . در این درگیری ها تعداد زیادی از T55 های آنگولا در مصاف با تانک های Olifant و موشک های ضد تانک آفریقای جنوبی منهدم شدند . در درگیری های مرزی اتیوپی و سومالی نیز از این تانک توسط ارتش اتیوپی استفاده شد . در سال 2011 نیز مبارزان مخالف معمر القذافی در لیبی به تعدادی از این تانک ها دست یافتند و از آن علیه نیروهای قذافی استفاده کردند . نیروهای قذافی نیز از این تانک علیه مبارزان استفاده می کند .

http://up.military.volleyball-forum.ir/up/military12/tank/T55/11.jpg

http://up.military.volleyball-forum.ir/up/military12/tank/T55/12.jpg

http://up.military.volleyball-forum.ir/up/military12/tank/T55/13.jpg

http://up.military.volleyball-forum.ir/up/military12/tank/T55/14.jpg

 تی 55 های مدرنیزه شده ایران

وضعیت فعلی تانک T55

این تانک هنوز هم در کشورهای زیادی استفاده می شود . اغلب کشورهای دارنده این تانک آنرا مورد مدرنیزاسیون قرار داده اند و قابلیت های آنرا برای نبردهای امروزه بهبود بخشیده اند . امروزه از این تانک تنها در نقش تانک سبک پشتیبانی استفاده می شود . امروزه روسیه با داشتن هزاران دستگاه T55 ،  بزرگترین دارنده این تانک به شمار می رود . روسیه از این تانک های بر جای مانده به دو شکل استفاده می کند :
1- به شکل نفربر ، که در این شکل برجک تانک و تجهیزات اضافی داخل آن حذف شده است . با افزودن زره های کمپوزیتی و واکنشگر ، مقاومت زرهی آن بسیار افزایش یافته . موتور آن نیز تعویض شده است و با طراحی مجدد داخل تانک به منظور حمل نفرات ، تانک T55 را تبدیل به نفربر سنگین و ایمن BTR – T کرده است .
2- به شکل تانک پشتیبانی ، که در این شکل موتور تانک تعویض شده است و با نصب زره های جدید K5 قابلیت های تحرک و استقامت تانک به میزان زیادی افزایش یافته است .
اسرائیل نیز از دارندگان این تانک به شمار می رود . در سال 1980 با روی کار آمدن تانک های مرکاوا  به تدریج T55 های اسرائیل تبدیل به نفربر های سنگین و قدرتمند Achzarit شدند . نیروی زمینی هند در حال حاضر حدود 600 دستگاه T55 به صورت فعال در اختیار دارد و نزدیک به 1000 دستگاه دیگر در حالت رزرو قرار دارند . پاکستان نزدیک به 2000 دستگاه از این تانک را در اختیار دارد که در سال 2006 همگی آنها از خدمت خارج شدند و به حالت رزرو در آمدند . ایران نیز به تعداد نامعلوم از این تانک در اختیار دارد . بنا به اعلام رسمی وزارت دفاع ، این تانک ها در ایران به سامانه جدید کنترل آتش مدل EFCS-3 مجهز شده اند . همچنین توپ 100 میلیمتری این تانک با یک توپ 105 میلیمتری مدل M68 (توپ نصب شده بر روی تانک M60 که در اختیار ایران قرار دارد) تعویض شده است و با نصب زره های واکنشگر بر روی بدنه تانک ، توانایی های رزمی تانک به میزان زیادی افزایش یافته است .

نویسنده : علی محمدی

منبع : مجله جنگ افزار / شماره 78

http://www.military.ir/forums/topic/16609-t55-%D8%AA%D8%A7%D9%86%DA%A9-%D8%A7%D9%85%D8%B1%D9%88%D8%B2-%D8%8C-%D8%AA%D8%A7%D9%86%DA%A9-%D8%AF%DB%8C%D8%B1%D9%88%D8%B2-%D9%86%DA%AF%D8%A7%D9%87%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%AA%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%AE%DA%86%D9%87-%D8%B9%D9%85%D9%84%DB%8C%D8%A7/

 

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
وبگاه میلیتاری یکی از جامع ترین وب سایت های حوزه نظامی در ایران می باشد. این وبگاه کار رسمی خود را از شهریور ماه سال 92 آغاز کرد. همواره هدف و تلاش این وبگاه خدمت به حوزه نظامی کشور عزیزمان ایران بوده و وابسته به هیچ جناح و گروه خاصی نیست. از شما دعوت می شود با پیوستن به این وبگاه برای ما دلگرمی بزرگی باشید.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 583
  • کل نظرات : 20
  • افراد آنلاین : 7
  • تعداد اعضا : 137
  • آی پی امروز : 256
  • آی پی دیروز : 228
  • بازدید امروز : 1,035
  • باردید دیروز : 776
  • گوگل امروز : 21
  • گوگل دیروز : 38
  • بازدید هفته : 2,559
  • بازدید ماه : 7,989
  • بازدید سال : 147,117
  • بازدید کلی : 5,090,106