loading...

میلیتاری (Military) |مقالات نظامی

پلتفرم Kurganets توسط صنایع ماشین سازی Kurgan روسیه ارائه شده و براساس اطلاعاتی که تا کنون منتشر شده است در چندین مدل مختلف با کاربری گوناگون توسعه داده خواهد شد. یکی از مدل های این پلتفرم ، خودروی

آخرین ارسال های انجمن
عادل خوجه بازدید : 2258 دوشنبه 24 فروردین 1394 نظرات (0)

پلتفرم Kurganets توسط صنایع ماشین سازی Kurgan روسیه ارائه شده و براساس اطلاعاتی که تا کنون منتشر شده است در چندین مدل مختلف با کاربری گوناگون توسعه داده خواهد شد. یکی از مدل های این پلتفرم ، خودروی رزمی پیاده نظام Kurganets-25 است که در ادامه به آن پرداخته خواهد شد البته اطلاعاتی که ارائه میشوند بعضا و در مواردی تایید رسمی نداشته و براساس اعلام و تحلیل منابع غیر رسمی هستند در نتیجه امکان تغییر آن ها وجود دارد. خودروی رزمی پیاده نظام Kurganets-25 برای اولین بار در بخش اختصاصی و غیر عمومی نمایشگاه دفاعی RAE 2013 روسیه در نیژنی تاگیل که با حضور رهبران سیاسی و نظامی روسیه برگزار شد ، رونمایی گردید.

 

ساخت پیش نمونه Kurganets 

 

 

 طرح گرافیکی از Kurganets-25

 

در بررسی این خودروی رزمی به چند بخش پرداخته میشود که عبارتند از :

 

تسلیحات و سیستم کنترل آتش

 

 این خودروی رزمی به یک برجک دو نفره (two-man turret) با سیستم محرک الکتریکی مجهز خواهد بود که به صورت مایل به عقب بدنه بر روی شاسی قرار میگیرد. برجک دارای چند نوع سلاح با کاربری های متفاوت است که عبارتند از : توپ 30 میلیمتری خودکار 2A42  (مورد استفاده در BMP-2) از محصولات دفتر طراحی KBP با سرعت دهانه 960 متر بر ثانیه و نرخ آتش 200 تا حداکثر 800 گلوله بر دقیقه ، تیربار 7.62 مدل PKT به صورت هم محور (coaxial) توپ و نصب شده در سمت راست آن ، دو پرتابگر موشک هدایت شونده چند منظوره Kornet-EM هر کدام با دو پرتابگر در طرفین برجک. توپ 30 میلیمتری 2A42 سلاحی چند منظوره است که بسته به مهمات مورد استفاده جهت مقابله با ادوات زرهی سبک ، پیاده نظام و استحکامات سطح پایین مورد استفاده قرار میگیرد.

 

تیربار هم محور نیز جهت مقابله با پیاده نظام و خودروهای غیر زرهی به کار میرود. اما یکی از مهمترین بخش های تسلیحاتی این خودروی رزمی ، سیستم موشکی هدایت شونده Kornet-EM است. این سامانه نسل جدیدی سامانه موشکی ضد زره کورنت و از محصولات دفتر طراحی KBP است که جهت مقابله با تانک های نسل جدید ، ادوات زرهی مجهز به زره واکنشگر انفجاری ، سنگرها و استحکامات و درگیری با اهداف پروازی کم سرعت در ارتفاع پست (از جمله بالگرد ها و هواگرد های بدون سرنشین) در طول شب و روز ، در شرایط آب و هوایی نامساعد و در بردی بلند طراحی و ساخته شده. این سامانه نسبت به سلف خود دارای برتری هایی است که عبارتند از :

  • قابلیت مقابله با اهداف در حالت خودکار با استفاده از سیستم رهگیری خودکار هدف (automatic target tracker) و در نتیجه کاهش بار کاری خدمه ، حذف خطای عامل انسانی ، افزایش احتمال انهدام اهداف و ایجاد قابلیت شلیک کن فراموش کن (fire and forget)
  • افزایش دو برابر برد از حدود 5500 متر به 10000 متر و بهبود پنج برابری دقت در هدایت
  • امکان شلیک تمامی موشک های خانواده کورنت (موشک های سیستم پیشین)
  • برخورداری از سه نوع موشک برای مقابله با اهداف مختلف (نوع  شدیدالانفجارضد تانک (HEAT) با برد 8 کیلومتر و سر جنگی دو مرحله ای (Tandem) با نفوذ 1100 الی 1300 میلیمتر ، دو نوع موشک شدیدالانفجار با سرهای جنگی از نوع هوا سوختی (ترموباریک) با قدرت انفجاری برابر با 7 الی 10 کیلوگرم تی ان تی و با برد 8 الی 10 کیلومتر
  • امکان شلیک و هدایت همزمان دو موشک به سمت هدف از طریق یک پرتابگر به منظور حصول اطمینان از انهدام کامل هدف و ایضا مقابله با ادوات مجهز به سامانه حفاظت فعال (APS)

اما قابلیت کلیدی که سامانه موشکی ضد تانک Kornet-EM برای خدمه خودرو فراهم میکند ، قابلیت شلیک کن ، فراموش کن است که از طریق سیستم رهگیری خودکار هدف فراهم شده و با وجود این قابلیت خدمه امکان مقابله همزمان با دو هدف از طریق موشک هدایت شونده و ایضا دیگر تسلیحات نصب شده بر خوردرو را خواهند داشت که نرخ مقابله خودرو با اهداف را افزایش میدهد و تاثیر قابل توجهی در توان رزمی خودرو خواهد داشت.

 

ماژول رزمی Kurganets-25


 

یکی از مهمترین اجزای نصب شده بر برجک خودرو مجموعه کنترل سلاح و آتش آن است. این سیستم از نوع کامپیوتری چند منظوره (با قابلیت هدایت و کنترل اتش توپ ، تیربار و موشک های هدایت شونده) بوده و مجهز به دو مجموعه مستقل نظارت و هدفگیری است. مجموعه های نظارت و هدفگیری نیز از نوع چندکاناله بوده و از سیستم تصویربرداری تلویزیونی ، تصویر برداری حرارتی (احتمالا نسل سوم با قابلیت کشف و شناسایی در برد بالا) ، مسافت یاب لیزری و کانال هدایت لیزری جهت سامانه موشکی هدایت شونده برخوردار هستند. یکی از قابلیت های مهم و تاثیر گذار سیستم کنترل آتش نصب شده بر این خودروی رزمی ، دوکاناله بودن مجموعه نظارت و کنترل آن است که امکان هدفیابی و مقابله مستقل را برای توپچی و فرمانده به صورت همزمان فراهم میکند.

 

طراحی و حفاظت

این خودرو از شاسی معمول پلتفرم  Kurganets بهره میبرد که از جهات ابعاد به شاسی خودروی رزمی  نزدیک است . این شاسی از صفحات سبک زرهی (فولادی یا آلیاژی از آلومینیوم) ساخته شده و سطحی از حفاظت را به صورت پایه ای (بدون نیاز به نصب زره افزودنی) ارائه میدهد. مهمترین نکته در طراحی این خودرو قابلیت تطبیقش با تجهیزات مختلف و ایضا وجود قابلیت نصب زره به صورت ماژولار (قابل نصب و جداسازی) است که امکان افزودن صفحات و افزایش سطح حفاظت (در صورت لزوم و در حد لازم) را فراهم می آورد. سطح حفاظت پایه ای و همه جانبه این خودرو میبایست در حدود مقاومت در برابر اصابت گلوله های کالیبر پایین و ترکش مهمات توپخانه باشد که با زره افزودنی قابل افزایش است. یکی از نکاتی که در بحث حفاظت این خودرو به آن توجهی ویژه شده ، حفاظت جانبی شاسی است به نحوی که در طرح های منتشر شده از این خودرو ، صفحات ماژولار جانبی به صورت سرتاسری و با پوشش تقریبا کامل بکناره شاسی (به جز نقاط روی چرخ های جاده) قابل رویت هستند.

 

 

 

این صفحات به احتمال زیاد از نوع زره های ترکیبی (کامپوزیتی) خواهند بود تا سطح مقاومت مناسبی را برای بخش جانبی شاسی رقم بزنند. این مسئله نقطه برتری حفاظتی طرح  Kurganets بر طرحی هایی همچون سری BMP است.  در سری BMP (به خصوص مدل های دوم و سوم)  مسئله اصلی  ایجاد سطوح حفاظتی کامل در بخش جلویی خودرو است و بخش های جانبی ، عقبی و فوقانی خودرو از زره به مراتب کمتری برخوردارند. این ضعف در  خودرو های BMP-2/3 با تعریف بسته های ارتقای حفاظت و نسبت آن ها بر روی خودرو رفع میشود اما در طرحی همچون Kurganets به وضوح برای بخش های جانبی خودرو نیز به صورت پایه ای میزان قابل توجهی از حفاظت در نظر گرفته شده است.

 

 Kurganets در تمرینات پیش از رژه

 

 

در طراحی این خودرو ، جایگاه راننده در سمت چپ بخش جلویی ، محفظه پیشرانه در سمت راست بخش جلویی (بر خلاف BMP-3 که پیشرانه در عقب خودرو قرار داشت و نزدیک به BMP-2 که دارای پیشرانه ای در بخش جلییی است) و محفظه نیروها (با ظرفیت 7 الی 8 نفر) نیز در بخش عقب خودرو واقع شده است. جهت سهولت دسترسی و ورود و خروج به محفظه نیرو ها ، یک رمپ با محرک الکتریکی در نظر گرفته شده است. علاوه بر رمپ جهت ورود و خروج خدمه و ایضا نیرو ها ، در بخش فوقانی بدنه خودرو سه الی چهار دریچه تعبیه شده که هر کدام از آن ها دارای بلوک نظارتی مستقل (شامل پریسکوپ  نظارت در روز و ایضا نظارت در شب) هستند.

 

در کنار حفاظت زرهی ، خودروی رزمی Kurganets-25 از جنبه حفاظتی دیگری نیز برخوردار است که سیستم حفاظت فعال Drozd-2  (از محصولات دفتر طراحی) را شامل میشود. این سیستم در حقیقت نمونه توسعه یافته و جدیدی از سامانه Drozd-1 است. سامانه Drozd-1 نخستین سیستم حفاظت فعال روسی است که به صورت عملیاتی در افغانستان (در تهاجم شوروی) مورد آزمایش قرار گرفت و نتایج مطلوبی از مقابله با تهدید پرتابه های ضد تانک از خود برجای گذاشت. این سامانه شامل مجموعه راداری برای کشف و رهگیری پرتابه ایی با سرعت 70 الی 700 متر برثانیه ، سیستم پردازش مرکزی اطلاعات و تعدادی پرتابگر جهت شلیک پرتابه های 107 میلیمتری دفاعی به سمت تهدید است. این سامانه دارای مشکلاتی از قبیل پوشش محدود ناحیه جلوی تانک (صرفا 60 درجه) و نبود سیستم هشدار دهنده موثر جهت اخطار به پیاده نظام اطراف تانک در زمان فعال سازی سیستم در نتیجه ایجاد تلفات انسانی است. جهت رفع این سیستم ها سامانه اصلاح شده ای با نام Drozd-2 نیز توسعه داده شد که از سیستم هشدار دهنده و قابلیت پوشش 120 درجه ای ناحیه جلویی (و 360 درجه به صورت کلی) برخوردار است.

 

تصویری از لحظات پایانی مقابله پرتاب دفاعی سامانه حفاظت فعال Drozd-2


 

علاوه بر این سیستم جدید ، قابلیت مقابله با پرتابه هایی با سرعت بیشتر (تا سرعت 1200 متر بر ثانیه) را دارد. سوالی  که در این میان مطرح میشود این است که آیا این سیستم به صورت پایه ای و پیش فرض بر روی خودرو نصب خواهد شد و یا به عنوان یک گزینه و به صورت انتخابی مطرح خواهد بود. روس ها پیش از این نیز سیستم حفاظت فعال Arena-E جهت نصب بر روی خودروهای رزمی پیاده نظام به صورت انتخابی ارائه داده بودند.

 

تحرک

 

خودروی زرهی Kurganets-25 با طولی در حدود 7 متر (مشابه BMP-3) دارای هفت محور است که در مقایسه با خودروی BMP-3 شش محوری ، افزایش یک محور تنها به دلیل افزایش وزن (از 18.7 تن BMP-3 به 25  تن Kurganets) ، تقسیم و تحمل بهتر وزن در محورها به نظر می رسد. پیشرانه این خودرو بسته به منابع مختلف (که به صورت غیر رسمی اطلاعاتی منتشر کرده اند یا تحلیل هایی ارائه داده اند) حداکثر در حدود 500 الی 800 اسب بخار خواهد بود که برای یک خودروی زرهی در کلاس 25 تن ، نسبت قدرت به وزنی در حدود 32 اسب بخار بر تن (با وجود پیشرانه 800 اسب بخاری) را فراهم میکند که بیانگر تحرک قابل توجه خودرو است.

 

سرعت این خودرو در حدود 80 الی 85 کیلومتر بر ساعت تخمین زده میشود. خودروی Kurganets-25 از سیستم تعلیق میله پیچشی (torsion bar) بهره خواهد برد که در کنار سادگی و مقاومت و دوام بالا ، سطح تنش وارده به خودرو در زمان حرکت در زمین های ناهموار را به میزان قابل قبولی کاهش میدهد. مشابه یک چنین سیستم تعلیقی در تانک های روسی نیز مورد استفاده قرار گرفته است. این خودروی رزمی از نوع کاملا آبی/خاکی بوده و از روش شناوری در سطح آب و حرکت با استفاده از دو جت آبی (که در بخش عقبی بدنه نصب شده اند) استفاده میکند. حداکثر سرعت این خودرو در داخل آب در حدود 10 کیلومتر بر ساعت تخمین زده میشود (که مشابه BMP-3 خواهد بود)

 

لوازم و تجهیزات

 

تجهیزات و لوازمی که در این خودرو به صورت الزامی یا احتمالی نصب خواهند شد عبارتند از : سیستم خودکار اطفاء حریق ، سیستم حفاظت ش. م. ر ، سیستم ناوبری ماهواره ای و .........................

 

با توجه به دستیابی به یک پلتفرم چند منظوره ( یا یک شاسی با قابلیت تطبیق بالا) ، میتوان خودروهای متفاوتی از سری Kurganets انتظار داشت که خودروی پشتیبان آتش (FSV) و یا تانک سبک از جمله آن ها است. این خودرو ها از طریق نصب یک برجک کوچک (یا نیمه برجک) مجهز به تسلیحات کالیبر بالا همچون توپ 105 و 125 میلیمتری (و ایضا سلاح های ثانویه همچون تیربار هم محور) بر روی پلتفرم Kurganets ساخته میشوند.

 

 

ویژگی هایی که میتوان برای چنین خودروهایی در نظر گرفت شامل برخورداری از سیستم بارگذار خودکار ، سیستم کنترل آتش نسل جدید دو کاناله (برای نظارت و هدفگیری مستقل فرمانده و توپچی) و ......... است که البته روس ها جهت ساختش مشکل تکنولوژیکی ندارند. این خودرو ها سه خدمه خواهند داشت که راننده ، توپچی و فرمانده هستند. به طور کلی روسیه با استفاده از پلتفرم Kurganets و نصب برجک هایی با سلاح های کالیبر بالا و قابلیت پشتیبانی مستقیم آتش، امکان ساخت ادواتی با کاربری مشابه سیستم توپخانه ای سیار (MGS) ایالات متحده را خواهد داشت. (البته نمونه مشابه شنی دار)

 

یکی از مدل هایی که براساس پلتفرم Kurganets قابل ساخت است ، سیستم خمپاره انداز خودکششی (self-propelled mortar system) است. روسیه پیشتر سیستم هایی نظیر 2S31 Vena ، 2S9 Nona-S و 2S23 Nona-SVK را براساس پلتفرم های شنی دار و چرخ دار (BTR و BMP) ارائه داده میتوان انتظار داشت که خودروی بعدی براساس پلتفرم Kurganets ساخته شود. این مدل احتمالا همچون اسلاف خود از خمپاره انداز 120 میلیمتری بهره خواهد برد و  از جهت سیستم کنترل آتش نیز به جدیدترین سیستم خمپاره انداز خودکششی روسی 2S31 Vena شباهت خواهد داشت. البته ممکن است از سیستم های پیشرفته تری نیز برخوردار باشد. نرخ اتش احتمالی این سیستم در حدود 8 الی 10 گلوله و با برد تخمینی آن  7 الی 13 کیلومتر است.

 

 

مدل دیگر خودروی کورگانتس مجهز به توپ 57 میلیمتری است که وظیفه پشتیبانی آتش از پیاده نظام را برعهده خواهد داشت؛ و می تواند آتش خودکار انواع گلوله های 57 میلیمتری را با دقت فراهم کند. انواعی گلوله های این توپ شامل ضد زره، ترکشزا، شدیدالانفجار و ........... ماژول رزمی «پترل» در این خودرو شامل توپ خودکار 57 میلیمتری BM-57  و سیستم کنترل آتش مدرن دیجیتال می شود. علاوه بر این بر روی برجک سیستم چندکاناله پانورامیک نصب خواهد بود.گفته می شود نسخه مجهز به توپ 57 میلیمتری برای یگان های زرهی نیروی دریایی توسعه داده می شود.

 

 

منبع :

 

http://www.military.ir/forums/topic/29201-kurganets-%D8%9B-%D9%88%D8%B1%D9%88%D8%AF-%D8%B1%D9%88%D8%B3%DB%8C%D9%87-%D8%A8%D9%87-%D8%B9%D8%B1%D8%B5%D9%87-%D9%BE%D9%84%D8%AA%D9%81%D8%B1%D9%85-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%DA%86%D9%86%D8%AF-%D9%85%D9%86%D8%B8%D9%88%D8%B1%D9%87-%D9%88-%D9%85%D8%B4%D8%AA/

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
وبگاه میلیتاری یکی از جامع ترین وب سایت های حوزه نظامی در ایران می باشد. این وبگاه کار رسمی خود را از شهریور ماه سال 92 آغاز کرد. همواره هدف و تلاش این وبگاه خدمت به حوزه نظامی کشور عزیزمان ایران بوده و وابسته به هیچ جناح و گروه خاصی نیست. از شما دعوت می شود با پیوستن به این وبگاه برای ما دلگرمی بزرگی باشید.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 583
  • کل نظرات : 20
  • افراد آنلاین : 4
  • تعداد اعضا : 137
  • آی پی امروز : 61
  • آی پی دیروز : 323
  • بازدید امروز : 240
  • باردید دیروز : 2,403
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 34
  • بازدید هفته : 240
  • بازدید ماه : 21,423
  • بازدید سال : 160,551
  • بازدید کلی : 5,103,540