loading...

میلیتاری (Military) |مقالات نظامی

کتاب هنر جنگ ، اثر سون تزو     معرفی سون تزو    سون‌تسی (به چینی:孫子؛ پین یین:Sūn Zǐ) (زاده ۵۴۴، مرگ ۴۹۶ (پیش از میلاد)) نویسنده چینی کتاب هنر رزم (به چی

آخرین ارسال های انجمن
عادل خوجه بازدید : 1612 جمعه 18 دی 1394 نظرات (0)

کتاب هنر جنگ ، اثر سون تزو

 

 

معرفی سون تزو 
 
سون‌تسی (به چینی:孫子؛ پین یین:Sūn Zǐ) (زاده ۵۴۴، مرگ ۴۹۶ (پیش از میلاد)) نویسنده چینی کتاب هنر رزم (به چینی:兵法) بود. این کتاب چینی باستانی اثر بسیاری بر فن جنگ گذارد. او همچنین یکی از نخستین واقع‌گرایان در نگره رابطه‌های فرامیهنی بود.نام راستین او سون وو (به چینی:孫武؛ Sūn Wǔ) بود و سون تسی که معنای استاد سون را می‌داد لقب افتخاری او بود. خود وو در زبان چینی معنای جنگی را می‌دهد. سون تسی را همچنین با نام محترمانه چانگ چینگ (به چینی:長卿؛ Cháng Qīng) نیز می‌خوانند.
 
سون تسی در سده ۶ (پیش از میلاد) در ایالت وو در کشور چین یک ارتشتار بود. وی همدوره با اندیشمند چینی کنفوسیوس بود. او از یک خاندان نجیب زاده بی‌زمین بود که در دگرگونی‌های تاریخی چین جایگاه خود را از دست داده‌بودند. سون تسی برعکس بسیاری از هم‌رسته‌های خود که به آموختن دانش می‌پرداختند، رو به مزدوری و جنگ آورد. او به خدمت هلو که سرگرم جنگ با ایالت چو بود درآمد. او که همیشه در آرزوی آشتی و زندگی‌ای آرام بود با پایان پیروزی بر چو به ناگاه ناپدید شد.
 
کتاب او که در چینی Sunzi bingfa (سونتسی بینگفا) خوانده‌می‌شود و معنای شیوه‌های جنگی یا روش‌های به کارگیری نیروها را می‌دهد نخستین بار در ۱۷۲۲ به فرانسوی برگردان‌شد و این نخستین باری بود که این کتاب به زبانی اروپایی برگردان‌می‌شد. نام این کتاب در فرانسوی Art Militaire des Chinois گذارده‌شد و این نام در گزینش نام انگلیسی کتاب درآینده-The Art of War- اثرگذارد. این کتاب یکی از خواستنی‌ترین مجموعه‌های جنگی در تاریخ بوده‌است. در نزد چینیان باستان این کتاب شیفته‌کننده و یکی از مهم‌ترین‌های کتاب‌ها در ادبیات چینی‌است. گفته می‌شود که مائو تسه‌دونگ و ژوزف استالین هردو در هنگام جنگ این کتاب را می‌خوانده‌اند.
ابن کتاب با نام هنر جنگ با ترجمه حسن حبیبی به فارسی منتشر شده‌است.(برای دانلود کتاب به لینک مراجعه کنید)
 
 
220px-Enchoen27n3200.jpg
 
نام راستین سون تزو ،«سون وو» بود و سون تسی که معنای استاد سون را می‌داد لقب افتخاری او بود
 

استفاده از ماموران مخفی

 

سون تزو می گوید :

 

 

1- وقتی یک لشکر صدهزار نفره آماده و به جنگی دور دست فرستاده می شود هزینه ای که مردم تحمل می کنند ، به اضافه مبالغی که خزانه می پردازد هر روز به هزار سکه طلا می رسد . در داخل و خارج کشور ، هیجان و اضطراب و آشفتگی حاکم می شود و مردم در اثر ایجابات و اقتضاات حمل و نقل از پای در می آیند و کارهای هفتصد هزار خانواده مختل می گردد .

 

ساسائو می گوید :

 

"در ایام قدیم هشت خانواده یک مجتمع تشکیل می دادند ، وقتی یکی از آن ها مردی را به ارتش می فرستاد ، هفت خانوادۀ دیگر به امور خانواده هشتمی می رسیدند . بنابراین وقتی یک لشکر صد هزار نفری بسیج می شود . هفتصد هزار خانواده دیگر قادرنخواهند بود کارشخم زنی و بذرپاشی خود را بطور کامل به انجام رسانند."

 

2- کسی که چندین سال در برابر دشمن می ایستد تا درجنگی سرنوشت ساز ، پیروز گرد ولی بدلیل آنکه برای دادن درجه و عناوین افتخار آمیز و پرداختن چند صد سکه طلا رو ترش می کند ، از وضعیت دشمن بی خبر می ماند ، کاملاً از انسانیت بدور است . چنین آدمی بوئی از فرماندهی نبرده است و به هیچ وجه پشتیبان حاکم خود نیست و برپیروزی دست نمی یابد .

 

3-بنابراین شهریار و فرمانده آگاه هربار که دشمن دست به عمل می زند او را شکست می دهند . و اگر اهمیت کارهای انجام یافته از حد معمولی فراتر می رود علت آن وجود اطلاعات قبلی است .

 

 

هوین هسی می گوید :

 

"در کتاب شعائر سلسله شو در فصل افسران نظامی عنوان «مدیرجاسوس ملی» ذکر شده است . افسرمذکور عملیات سری را در خارج از کشور اداره می کرده است ."

 

4- آنچه با اطلاعات قبلی معنون می شود ، از ارواح ، الهگان واز قیاس با حوادث گذشته و از محاسبه استخراج و استنباط نمی شود . بایستی این اطلاعات را از آدمیزادی گرفت که وضعیت دشمن را می شناسد .

 

5- بنابراین از پنج نوع مامور مخفی می توان استفاده کرد : ماموران بومی ، داخلی ، دوجانبه ، از بازکردنی و متحرک (پرنده) .

 

6- وقتی این پنج نوع مامور همگی همزمان در حال عمل باشند و هیچکس به طرز کارآنها آگاه نباشد ، «کلاف مقدس» خوانده می شوند و گنجینۀ حاکم رامی سازند .

 

7- ماموران بومی مورد استفاده ، از اتباع کشور دشمن هستند.

 

8- ماموران داخلی مورد استفاده از کارمندان دشمن هستند.

 

تومو می گوید :

 

"در طبقۀ کارمندان ، افراد شایسته ای هستند که عزل شده اند افراد دیگری هستند که در اثر ارتکاب خطا و اشتباه به مجازات رسیده اند ، و جاسوسانی هستند که در آرزوی مال و منال اند ،و کسانی هستند که به اشتباه ، مدتی مدید در کارهای کوچک نگاه داشته شده اند ، وکسانی که هستند که به پست ها و مقامات مسئولیت دار نرسیده اند و کسانی هستند که تنها خواستشان استفاده از دوره های شلوغی و آشفتگی به منظور توسعۀ قدرت شخصی شان است . و افرادی هستند که دو چهره دارند : متلون و دو رو و حیله گرند و همواره منتظرند ببینند باد از کدام طرف می وزد . در همه این موارد شما می توانید مخفیانه وضعیت مادی آنها را مورد تحقیق و تجسس قرار دهید و به آن ها طلا و ابریشم عطا کنید و بدین ترتیب آنها را به خود وابسته سازید ، آنگاه برای اطلاع از وضعیت واقعی دشمن و آگهی از نقشه هائی که در این کشور علیه شما ریخته است از آن ها استفاده کنید .

علاوه بر این افراد مذکور می توانند موجب نفاق و اختلاف میان حاکم و وزیران وی شوند ، و کاری کنند که در میان آنها ، تفاهم کامل برقرار نباشد ."

 

9- مامور دوجانبه مورد استفادۀ ما ، از میان جاسوسان دشمن برگزیده می شوند .

 

لی شو آن می گوید :

 

 

"هنگامیکه دشمن جاسوسانی می فرستد تا دربارۀ کارهائی که می کنم یا نمی کنم کاوش و جست و جو نمیاد من با دست و دل بازی تمام بدانها رشوه می دهم و آنها را بازمی گردانیم و بدینسال به ماموران ویژه خود مبدلشان می کنم."

 

10- ماموران «از سربازکردنی» از زمره جاسوس های خود ما هستند ، ما عمداً به این گروه اطلاعات ساختگی می دهیم .

 

تویو می گوید :

 

 

"اطلاعاتی را که در واقع غلط هستند ، از زیر دست خود رد می کنیم و کاری می کنیم که ماموران ما به این اطلاعات آگهی بیابند . هنگامیکه این ماموران در سرزمین دشمن کاری می کنند ، توسط دشمن دستگیر می شوند و مسلماً ، این اطلاعات غلط را به دشمن می دهند . دشمن این اطلاعات را باور می کند و درنتیجه آمادگی هائی بوجود می آورد. ولی این طبیعی است که ما در جهت دیگری عمل خواهیم کرد ، در نتیجه دشمن جاسوسان را خواهد کشت . "

 

شانگ یو می گوید :

 

 

"در سلسله ما ، سائو ، رئیس ستاد کل ، روزی ، محکومی را بخشید و وی را بصورت راهب در آورد و یک گلوله کوچک ، شمع بوی خوراند و اورا به نزد «تانگوها» فرستاد به محض ورود ، راهب دروغین را بزندان افکندند . وی با کسانیکه وی را دستگیرکرده بودند از این گلوله شمعی سخن گفت . گلوله نیز در مدفوع وی پیداشد. «تانگوها»پس از بازکردن نامه ای را که سائو رئیس ستاد کل به مدیربرنامه ریزی های استراتژیک خود نوشه بود خواندند (وبراساس آن عمل کردند و...) رئیس وحشیان که از خود بی خود شده بود ، وزیر و راهب جاسوس را کشت . روش اینست . ولی ماموران از سربازکردنی تنها در یک جهت به کار گرفته نمی شوند گاه نیز مامورانی می فرستم تا منظور امضای قرار داد صلح با دشمن ملاقات کنند و سپس دست به حمله می زنم . "

 

11-ماموران متحرک (پرنده) مامورانی هستند که اطلاعات میاورند.

 

تویو می گوید :

 

 

"مردانی باهوش ، مستعد و محتاط را برمی گزینیم که بتوانند با کسانیکه در اردوی دشمن هستند و با حاکم و اشراف کشورصمیمی اند ، رفت و آمد داشته باشند . این افراد می توانند تحرکات دشمن را ملاحضه کنند و از عمل و نقشه های وی مطلع شوند . وقتی که از وضعیت واقعی خبر گرفتند و ما را آگاه می سازند . به این مناسبت آنها را «مامورمتحرک» می نامند "

 

تومو می گوید :

 

"این ها مامورانی هستند که می توانند بروند و بیایند و گزارش هایی تسلیم کنند . برای جاسوسان متحرک ، بایستی ، افرادی را استخدام کرد که باهوشند ولی قیافه اای ابله دارند و علیرغم قیافۀ مظلوم خود بی پروا می باشند و مردانی چابک ، جدی ، جسور و دلیر که با کارهای پست قطع رابطه کرده اند قادرند گرسنگی و سرما و چرک و کثافت و تحقیر را تحمل کنند . "

 

12 - در میان تمامی کسانیکه در ارتش جزو اطرافیان فرمانده کل هستند ، هیچکس به اندازۀ ماموران مخفی به اون نزدیک نیست و میزان مزد و پاداش هیچکدام به اندازه پاداش ماموران مخفی زیاد نیست و از میان مسائل ، هیچکدام محرمانه تر از مسائل مربوط به عملیات مخفی نمی باشد .

 

 

مه ئی یائو شن ، می گوید :

 

 

"ماموران مخفی تعلیمات خود را در زیر چادرفرمانده دریافت می کنند ، به او نزدیند وبا وی در حد صمیمیت می باشند ."

 

تومو می گوید :

 

 

"مسائل ، مسائل محرمانه هستند که وسیله انتقالشان از راه دهان به گوش است ."

 

13- کسیکه آگاه و محتاط و انسان عادل نباشد ، نمی تواند ماموران مخفی را مورد استفاده قرار دهد . وکسیکه ظریف و چابکدست نباشد نمی تواند حقیقت را از زیر زبان آنها بیرون بکشد .

 

تومو می گوید :

 

 

"قبل از هرچیزی بایستی خصلت جاسوس ارزیابی شود و تعیین گردد که آیا وی صادق و قابل وثوق است و واقعاً باهوش است یا نه . پس از آن می توان وی را به کار گرفت . در میان ماموران ، هستند کسانیکه تنها هدفشان ثروتمند شدن است ، بی آنکه حقیقتاً در صدد شناسائی وضعیت دشمن باشند و این افراد به خواسته های من با حرف های توخالی پاسخ می گویند در این موارد بایستی زرنگی و حیله گری را به کار بیندازیم . پس از این مرحله است که میتوانیم حقیقت و یا کذب گفتارهای جاسوس را ارزیابی کنیم و میان آنچه مطابق با واقع است و آنچه منطبق با واقع نیست ، فرق بگذاریم . "

 

مه ئی یائو شن می گوید :

 

 

"در برابر جاسوسی که آلت دست دیگری شده است ، احتیاطات لازم را بکار ببرید ."

 

14- در حقیقت موضوع ظریفی است و حقیقتاً ظریف است . هیچ جا نیست که در آن جاسوسی مورد استفاده قرار نگیرد .

 

15- اگر نقشه های مربوط به عملیات مخفی ، پیش از موقع کشف شود . مامور و تمام کسانیکه وی با آنها حرف زده است بایستی به قتل برسند .

 

شن هائو می گوید :

 

"می توان آنها را کشت تا دهانشان بسته شود و دشمن سخن آنها را نشنود ."

 

16-بطور کلی ، اگر می خواهید ، نیروهای مسلح را بکوبید ، و به شهرها حمله کنید و اشخاص را بکشید ، بایستی که نام فرمانده پادگان ، افسران ستاد ، ماموران اجراء ، دربانان و محافظان را بدانید . بایستی به ماموران خود دستور دهید که در این باب به تفضیل کسب اطلاع کنند .

 

تومو می گوید :

 

 

"اگر بخواهیم حمله کنیم باید افراد مورد استفاده دشمن را بشناسیم . و بدانیم که آیا این افراد آگاهند و یا ابله ، ملایمند یا خشن ؟ وقتی این صفات و خصوصیات ارزیابی شد ، مقدمات را فراهم می کنیم ."

 

17- شناختن ماموران دشمن که به منظور جساسوی علیه شما می آیند و اجیرکردن و به خدمت خود درآوردنشان اهمیت فراوان دارد. تعلیمات لازم را به آن ها بدهید و مواظب آنها باشید بدین ترتیب ماموران دوجانبه استخدام می شوند و مورد استفاده قرار می گیرند .

 

 

شان یو می گوید :

 

"مامور دوجانبه در میان هموطنان خود کسانی را که مال پرستند و کارمندانی را که با بی مبالاتی انجام وظیفه می کنند می شناسند . ما می توانیم اشخاص را به خدمت خود در آوریم ."

 

19-بدین ترتیب مامور از سربازکردنی با اخبار غلط به نزد دشمن فرستاده می شود تا این اخبار را به دشمن منتقل کند .

 

 

شانگ یو می گوید :

 

 

"نظر به اینکه ماموران دوجانبه می دانند که دشمن در چه موارد و زمینه هائی ممکن است فریب بخورد ، ماموران از سربازکردنی را می توان برای انتقال اخبار غلط در همین زمینه ها فرستاد ."

 

 

20 - و بازبه همین ترتیب ماموران متحرک در موقع مقتضی مورد استفاده قرار می گیرند .

 

 

21- حاکم باید از فعالیت 5 نوع مامور ، بطور کامل آگاه باشد این آگهی می بایست از طریق مامور دوجانبه برسد و به همین سبب لازم است که با این افراد با نهایت دست و دل بازی رفتار شود .

 

22-روی کارآمدن سلسله «یین»مدیون فعایت «ئی شیه» بود که «هسیا»ها خدمت می کرد و «شو»ها به کمک «لویو»که در خدمت «یین»ها بود به قدرت رسیدند .

 

23- از این رو تنها حاکم روشن بین و فرمانده ارزنده ای که می توانند اشخاص هوشمند را مورد استفاده قرار دهند ، در اجرای کارهای بزرگ موفقند . اهمیت عملیات سری در جنگ ، اساسی است و برپایه این عملیات ارتش یک یک حرکات خود را سامانی می دهد .

 

 

«شیالین» می گوید :

 

"ارتشی که فاقد ماموران مخفی است درست نظیر آدمی است که چشم و گوش ندارد ."

 

 

Cao_Cao_(old)_-_RTKXI.jpg

 

سائو سائو یکی از پادشاه های معروف رمان عاشقانه های سه پادشاهی ، ملقب به پادشاه جنگ

 

اطلاعات بیشتر در این تاپیک عاشقانه‌ي سه پادشاهي 

 

 

شرح حال مختصر مفسران :
 
1- سائو سائو (150-227) در 216 میلادی توسط«هسی ین» آخرین امپراطور هان ، به پادشاهی «وئی» (یکی از سه پادشاهی مشهور وو ، شوو و وی) رسید و در 220 میلادی از دنیا رفت و در سال 227 «پادشگاه جنگ» لقب گرفت . این لقب بعدها به «امپراطور جنگ» بدل شد و با صفت «بیانگذار کبیر» (سلسله وئی ) همراه گردید .
سائو سائو در عملیات نظامی خود تاکتیک های سون تزو ، را در عین انطباق آنها بروضعیت های مختلف به کار می برد . خود وی نیز دربارۀ جنگ کتابی نوشته است . 
 
2-تویو (812-735 بعد از میلاد) متولد «شنس» وزیر فوائد عامه بوده است وی دائره المعارفی در 8 قسمت اقتصاد ، امتحانات و دیپلم ها ، خدمات حکومتی ، مراسم و شعائر ، موسیقی ، انضباط نظامی ، جغرافیا و دفاع ملی تنظیم کرده است . 
 
3-لی شوان ، در دورۀ «تانگ» می زیسته مولف آثار نظامی است .
 
4-تومو(852-803 بعد از میلاد) در «وان نی ین» متولد شده و به خصوص در قلمرو شعر دست داشته است . 
5- مه شی یائو شن (1062-1002 بعد از میلاد) در «وان لینگ» به دنیا آمده در دوره «سونگ»شاعر مشهوری بوده و کتاب سون تزو را تفسیر کرده است . 
6-وانگ هسی در «تائی یوآن» متولد شده است .
 
7-شانگ یو ، مورخ و منتقد بوده و درپایان سلسلۀ «سونگ» می زیسته است .
 
منبع : 
 
کتاب هنر جنگ ترجمه دکتر حسن حبیبی ،فصل سیزدهم
 

 

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
وبگاه میلیتاری یکی از جامع ترین وب سایت های حوزه نظامی در ایران می باشد. این وبگاه کار رسمی خود را از شهریور ماه سال 92 آغاز کرد. همواره هدف و تلاش این وبگاه خدمت به حوزه نظامی کشور عزیزمان ایران بوده و وابسته به هیچ جناح و گروه خاصی نیست. از شما دعوت می شود با پیوستن به این وبگاه برای ما دلگرمی بزرگی باشید.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 583
  • کل نظرات : 20
  • افراد آنلاین : 8
  • تعداد اعضا : 137
  • آی پی امروز : 121
  • آی پی دیروز : 323
  • بازدید امروز : 448
  • باردید دیروز : 2,403
  • گوگل امروز : 2
  • گوگل دیروز : 34
  • بازدید هفته : 448
  • بازدید ماه : 21,631
  • بازدید سال : 160,759
  • بازدید کلی : 5,103,748