loading...

میلیتاری (Military) |مقالات نظامی

  Pegaso 3560 BMR یک نفربر زرهی چرخدار با پیکربندی 6 در 6 می باشد. این خودرو در همکاری مشترک بین ارتش اسپانیا و کمپانی سابق Pegaso تولید شد. پیش نمونه اولیه این خو

آخرین ارسال های انجمن
عادل خوجه بازدید : 1641 یکشنبه 12 مهر 1394 نظرات (0)

 

Pegaso 3560 BMR یک نفربر زرهی چرخدار با پیکربندی 6 در 6 می باشد. این خودرو در همکاری مشترک بین ارتش اسپانیا و کمپانی سابق Pegaso تولید شد. پیش نمونه اولیه این خودرو در سال 1975 تولید شد و در سال 1979 به تولید تجاری رسید. Pegaso که به عنوان تولیدکننده اصلی این خودرو شناخته می شود، در طی ادغام های دهه 80 و 90 با سایر تولیدکننده های خودروهای سنگین در اروپا، با Santa Bárbara Sistemas ادغام شد که هم اکنون بخشی از صنایع General Dynamics آمریکا می باشد.

  thumb_2~7.jpg     thumb_1~8.jpg

خودروی BMR اسپانیا در سال 1980

 این نفربر از موتور دیزلی Pegaso 9157/8 با قدرت 306 اسب بخار بهره برده و دارای گیربکس اتوماتیک، مبدل گشتاور، سیستم تعلیق مستقل در هر 6 چرخ و قابلیت دوزیستی (آبی - خاکی) می باشد که در این زمینه به دو هیدروجت جهت حرکت در آب مجهز شده است. این وسیله همچنین قابلیت انتقال هوایی را نیز دارا می باشد. این خودرو در طول سال های بکارگیری به سلاح های متنوعی مجهز شده است و همچنین نسخه های متفاوتی از آن نیز ساخته شده است. Pegaso BMR توسط ارتش های مصر، عربستان سعودی، مراکش و پرو استفاده می شود.

 

  thumb_3.png    thumb_4~4.jpg

نفربر 600-BMR عربستان

تا کنون 1500 دستگاه از این خودرو ها جهت استفاده در ارتش اسپانیا و صادرات به کشورهای دیگر ساخته شده است. زره آلومینیومی این خودرو، خدمه را در برابر شلیک سلاح های سبک و ترکش های توپخانه محافظت می نماید. این خودرو قابلیت حفاظت در برابر NBC را نیز داراست. BMR-600 دو نفر خدمه داشته و توانایی حمل 11 نفر را دارد. نیروها از طریق در پشتی یا دریچه های روی سقف توانایی ورود و خروج از وسیله نقلیه را دارند. همچنین در دو طرف بدنه خودرو جایگاه هایی برای شلیک سلاح تعبیه شده است.

گفتنی است در سال های اخیر BMR در ارتش  اسپانیا با نام BMR-600 شناخته شده و توسط نیروهای اسپانیایی در مأموریت های بین المللی در یوگوسلاوی، افغانستان، عراق و لبنان مورد استفاده قرار گرفته است. همچنین طی این سال ها در پروژه BMR 2، موتور این نفربر به Scania DS9 61A 24S با قدرت 310 اسب بخار تغییر پیدا کرده است.  علاوه بر این، این نفربرها به زره های غیرفعال و سیستم تهویه مطبوع نیر مجهز شده اند. Pandur I اتریش نیز بر اساس BMR-600 ساخته شده است.

 

  thumb_5.JPG    thumb_6.JPG    thumb_7~4.jpg

BMR-600 ساخت اسپانیا در عراق در سال 2004

بدنه BMR-600 توسط زره آلومینیوم تمام جوش ساخته شده و دارای زره حفره دار در قسمت جلویی می باشد. با شیب 60 درجه در قسمت جلویی (30 درصد چپ و 30 درصد راست) محافظت در برابر شلیک سلاح های سبک با کالیبر 12.7 م.م. ایجاد شده است. همچنین حفاظ 360 درجه ای در برابر شلیک سلاح های سبک 7.62 م.م. و ترکش های تا کالیبر 155 م.م. وجود دارد. قسمت زیرین بدنه توانایی مقاومت در برابر مین های ضد نفر حاوی 3 کیلوگرم مواد منفجره را داراست.

BMR-600 دو نفر خدمه دارد که شامل توپچی/اپراتور رادیویی و راننده می باشد و توانایی حمل 9 نفر مجهز به سلاح را به همراه یک نفر فرمانده داراست. راننده در قسمت جلوی خودرو در سمت چپ قرار می گیرد و شیشه ضدگلوله در جلوی وی قرار دارد که در طرف دیگر هم وجود دارد. در هنگام عملیات، شیشه جلویی می تواند توسط زبانه زرهی پوشیده شده و دید جلو از طریق periscope تعبیه شده در سقف صورت پذیرد. در بالای جایگاه راننده یک دریچه یک تکه قرار دارد که به سمت بالا باز شده و به سمت راست می چرخد. موتور در سمت راست جایگاه راننده قرار داشته و ورودی هوا و بادگیر آن در سقف تعبیه شده است. لوله اگزوز نیز در سمت راست بدنه قرار گرفته است. همچنین در قسمت جلوی بدنه راه دسترسی به موتور قرار گرفته است. قسمت موتور به سامانه نیمه خودکار شناسایی آش سوزی و اطفاء حریق مجهز است.

 

  thumb_8~3.jpg    thumb_9~3.jpg

نمای داخلی نفربر BMR

  thumb_10~1.JPG    thumb_11~2.JPG

قسمت های مختلف بدنه BMR-600

توپچی/ اپراتور رادیویی در پشت راننده می نشیند و به یک کلاهک از نوع General Dynamics Santa Bárbara Sistemas TC-3 که قابلیت جابجایی در محدوده 360 درجه را دارد مجهز می باشد. در قسمت بالای این جایگاه دریچه ای یک تکه قرار دارد که به سمت عقب باز شده و در کنار آن پریسکوپ تعبیه شده است. همچنین مسلسل 12.7 م.م. M2 HB در قسمت بیرونی تعبیه شده است.

در قسمت جایگاه قرار گیری نیروها در سقف، دو دریچه مستطیلی تعبیه شده که به سمت عقب باز می شود. سربازان از طریقی که در قسمت پشتی بدنه قرار گرفته و به سمت پایین باز می شود از وسیله نقلیه سوار و پیاده می شوند. علاوه بر این یک در در قسمت پشت و چپ قرار گرفته که در مواقع ضروری قابل استفاده است. بسته به نوع خودرو، 6 جایگاه تیراندازی به همراه جایگاه دید در قسمت های کناری و عقبی خودرو قابل تعبیه است.

BMR-600 برای هر کدام از جایگاه های چرخ دارای سیستم تعلیق مستقل می باشد که ترکیبی از سامانه های هیدرونوماتیک و مدل MacPherson می باشد. سیستم فوق این امکان را پدید آورده که هر کدام از مجموعه چرخ ها قابلیت بالا و پایین رفتن نسبت به سطح زمین در فاصله 275 م.م. را داشته باشند. هدایت خودرو نیز بر محورهای جلویی و عقبی استوار است. هر 3 محوری که در Pegaso طراحی و ساخته شده است از نوع double-reduction و دیفرانسیل های خودقفل شونده هستند. تایرها نیز از نوع تیوبلس (run-flat) می باشند.

 

BMR-600 قبلیت آبی – خاکی نیز دارد. این خودرو در آب توسط واترجت هایی که در در طرفین بدنه در قسمت عقب قرار گرفته اند حرکت می کند. با استفاده از این واتر جت ها حداکثر سرعت BMR-600 به 10 کیلومتر بر ساعت می رسد. نوع دیگری از BMR-600 نیز بدون واترجت وجود دارد که با استفاده از قدرت چرخ های خود قادر به حرکت با حداکثر سرعت 4.5 کیلومتر بر ساعت می باشد. قبل از ورود به آب، پره ای که در قاب قسمت جلوی بدنه قرار دارد و همچنین پمپ آب، روشن می شوند. خودورهای ارتش اسپانیا به قابلیت آبی خاکی مجهز نیستند.

 

  thumb_12~5.jpg   thumb_13~3.jpg    thumb_14.JPG

 

در قسمت عقبی این خودرو قلابی قرار گرفته که توانایی جابجایی محموله های تا وزن 4500 کیلوگرم را دارد. آپشن های اضافی که در این خودرو قابل بکارگیری می باشند عبارتند از سیستم های متنوع رادیویی، تایرهای 14.00 × 20، تایرهای تیوبلس (run-flat)، مخزن سوخت 300 لیتری، تجهیزات دید در شب، سامانه های ضد NBC، تجهیزات ارتباطی، سیستم ناوبری زمینی، پرتاب کننده نارنجک های دودزا و سیستم تهویه مطبوع.

 

انواع

اخیراً این خودرو به جنگ افزارهایی نظیر سامانه Nexter  فرانسوی، Toucan I turret  و مسلسل کنترل از راه دور 7.2 م.م از نوع MOWAG  
مجهز شده است. BMR-600 در نقش های متنوعی مانند آمبولانس (با قبلیت حمل 4 نفر به صورت درازکش و دونفر همراه)، خودروی فرماندهی نبرد، خودروی آتش نشانی، خودروی پشتیبانی آتش (که به این منظور به سامانه Nexter فرانسوی مجهز شده است)، خودروی ارتباط رادیویی، خودروی ضد تانک (Euromissile HCT turret و موشک های ضد تانک هدایت شونده HOT روی این خودرو تست شده اند)، خودروی ضدهوایی (با تجهیز به توپ 20 م.م. یا موشک های سطح به هوا از نوع شلیک و فرموش کن) قابل بکارگیری می باشد.

 

حامل مورتار

BMR-600 در قالب حامل مورتار در دو فرم تولید شده است. یک نوع مجهز به مورتار گردان (turntable-mounted) از نوع 81 م.م. (مدل 3560/59E) و نوع دوم مجهز به مورتار 120 م.م. (مدل Model 3560/59E). هر دو نوع این خودرو ها 5 نفر خدمه داشته که شامل فرمانده و راننده نیز می شود. شلیک مورتار از طریق دریچه ای دو قسمتی که در سقف قرار گرفته و به طرفین باز می شود صورت می گیرد. صفحه قرارگیری پایه نیز همزمان در خودرو وجود دارند تا در صورت نیاز به بکارگیری سلاح دور از خودرو این امکان فراهم باشد. حامل مورتار نوع 3560/59E از نوع 120 م.م.، 4 پایدارکننده هیدرولیکی دارد که قبل از شروع آتش پایین آورده می شود و پلتفورم پایدارتری را جهت شلیک پدید می آورد. ارتش اسپانیا از هر دو مدل این خودرو ها استفاده می کند.

  thumb_15~1.jpg   thumb_16.JPG

BMR حامل مورتار مجهز به سامانه مورتار 120 م.م.

خودروی زرهی بازیابی و تعمیر

این مدل در عربستان سعودی، مصر و اسپانیا استفاده می شود. تجهیزات نصب شده شامل جرثقیل سقفی با قابلیت گردش 360 درجه و حمل 18000 کیلوگرم محموله، 4 پایدارکننده که  هنگام استفاده از جرثقیل روی زمین قرار می گیرند، قلاب پشت بدنه که با کابل 100 متری، قابلیت حمل 7000 کیلوگرم محموله را دارد، سیستم روشنایی، لوازم جوشکاری و اتاقک می باشند.

آمبولانس

این مدل در ارتش مصر و اسپانیا استفاده می شود. این آمبولانس 4 نفر خدمه شامل فرمانده، راننده و 2 امدادگر را داشته و می تواند 4 نفر را به صورت خوابیده یا 2 نفر خوابیده و 4 نفر نشسته را حمل نماید.

 

  thumb_17.JPG   thumb_18~0.JPG

BMR از نوع آمبولانس

BMR 600 با نارنجک انداز 40 م.م.

ارتش اسپانیا با حذف مسلسل های 12.7 م.م. M2HB از روی تعدادی از BMR 600 ها، کلاهک هایی با دریچه های یک تکه که به عقب باز می شوند روی آن ها تعبیه کرده است. در قسمت جلویی کلاهک، نارنجک انداز اتوماتیک 40 م.م. ساخت Santa Bárbara Sistemas General Dynamics نصب شده است.

BMR VMA

در این مدل ویژگی های آبی خاکی ارتقا داده شده و هنوز در مرحله پیش نمونه قرار دارد.

خودروی ضد تانک

در این مدل، BMR-600 به لانچر موشک ضد تانک هدایت شونده میلان با برد حداکثری 2000 متر مجهز شده است. همچنین اسپانیا تعدادی از این خودرو ها را به سامانه موشک های ضد تانک تاو با برد 1750 متر مجهز کرده است.

 

  thumb_19.JPG    thumb_20.JPG

BMR ضد تانک مجهز به موشک ضد تانک میلان

  thumb_21.JPG    thumb_22.JPG    thumb_23.JPG

BMR ضد تانک مجهز به موشک ضدتانک تاو

خودروی زرهی فرماندهی

این خودرو دارای تجهیزات ارتباطی اضافه، برد نقشه و میز تا شو می باشد. جهت افزایش فضای کار، یک چادر تاشو در قسمت عقب خودرو تعبیه شده است. این خودرو توسط ارتش اسپانیا استفاده شده و صادر نیز شده است.

خودروی ارتباط رادیویی

این مدل به تجهیزات تله تایپ، رادیوهای موج FM و AM مجهز شده و توسط ارتش اسپانیا مورد استفاده قرار می گیرد.

خودوری مهندسی

این خودرو توسط ارتش اسپانیا و با استفاده از طراحی BMR-600VZ ساخته شده و مجهز به قلاب با ظرفیت 10000 کیلوگرم و تیغه بلدوز نصب شده در جلو می باشد.

 

  thumb_24.JPG    thumb_25.JPG

BMR مهندسی رزمی

BMR upgrade) BMR-2)

در سال 1996، در طی یک مناقصه، شرکت  Scania Hispania (اسکانیا اسپانیا) برنده قرارداد با صنایع General Dynamics Santa Bárbara Sistemas شد که طی آن 700 موتور دیزلی DS9 اسکانیا جهت نصب بر روی خودروهای (VEC=Vehiculo de Exploracion de Caballeria) یا خودروهای پیشاهنگ سواره نظام و خودروهای BMR-600ارتش اسپانیا باید تولید می شد. این موتورها طی 5 سال از سال آغاز تولید یعنی 1996، با هزینه ای بالغ بر 100 میلیون کرون تحویل داده شدند. این موتورها بر روی642 خودروی VEC و خودروهای سری BMR-600 نصب شدند. DS9 اسکانیا، یک موتور دیزلی شش سیلندر می باشد که قدرتی معادل 310 اسب بخار و 2200 دور در دقیقه ایجاد می کند و از موتور اصلی Pegaso به صرفه تر و پایدارتر است.

  thumb_26.gif    thumb_27~0.jpg

BMR-2 ارتقا یافته

کاهش وزن حاصل از بکارگیری موتور سبک تر در BMR-2 موجب شد بتوان زره های غیرفعال را نیز به آن اضافه کرد که موجب ارتقای ماندگاری در میدان نبرد می شود. این زره می تواند از جنس سرامیک یا آلومینیوم با آستر هایی از شن ریزه باشد که در قسمت قرارگیری سربازان نصب گردد. قسمت قرارگیری خدمه به سامانه شناسایی و اطفاء حریق مجهز شده و همچنین سامانه گرمایشی و تهویه مطبوع نیز نصب گردیده است. با نصب یک شاخص در پنل راننده جهت جلوگیری از خرابی قبل از ایجاد آسیب به خودرو، نگهداری این خودرو نیز ارتقا یافته است. در حال حاضر، در BMR-600 یک کلاهک TC-3  که به سمت خارج باز می شود تعبیه شده که بر روی آن مسلسل 12.7 م.م. قرارگرفته است که در آینده با TC-13 turret که به توپ 25 م.م. یا نارنجک انداز 40 م.م. Santa Bárbara Sistemas جنرال دینامیک مجهز شده قابل جایگزینی می باشد. چندین قفسه اضافی در قسمت سمت راست بدنه در سقف و همچنین تعدادی در قسمت عقبی بدنه قرار گرفته است. زره عمودی اضافی نیز در قسمت قرارگیری نیروها قرار گرفته است. این زره به نیروها اجازه می دهد در حالت ایستاده و تیراندازی به سطوحی از حفاظت دسترسی داشته باشند.

بعد از ارتقاهایی که روی BMR-600 صورت گرفت، ارتش اسپانیا نام آن را به BMR-2 تغییر داد. بر طبق اعلام مسئولین شرکت General Dynamics Santa Bárbara Sistemas، خودروی BMR-2 ارتقا یافته، وزنی در حدود 15400 کیلوگرم دارد و سرعت حداکثر آن به 95 کیلومتر بر ساعت با بردی در حدود 1000 کیلومتر می رسد.

 

  thumb_28~0.jpg   thumb_29~0.jpg

 

تجهیزات استانداردی که در حال حاضر در این خودرو بکارگیری شده اند عبارتند از: مخزن سوخت 385 لیتری، کپسول آتش نشانی دستی، سیستم های ارتباطی، سیستم تهویه مطبوع، قلاب جلویی با ظرفیت 4500 کیلوگرم به همراه 45 متر کابل، چرخ های با قابلیت تنظیم ارتفاع، سامانه NBC، زره غیرفعال و پمپ تخلیه آب. تجهیزاتی که به تناسب مأموریت قابل اضافه شدن می باشد عبارتند از: سامانه ناوبری، سامانه شناسایی و اطفاء حریق اتوماتیک در موتور، سامانه NBC، تجهیزات دید در شب برای راننده و GPS.

 

 

انواع:

  • BMR 3560.50) BMR-PP): که می تواند به انواع مسلسل و ... مجهز شود.  از جمله این سلاح ها می توان به 50cal M2HB، 7.62mm MG1A1 یا نارنجک انداز اتوماتیک 40 م.م. LAG-40 اشاره کرد.
  • BMR EDEX: نسخه ای برای تیم های خنثی سازی مواد منفجره. در این نسخه ارتفاع سقف افزایش یافته و جعبه های مخصوصی جهت حمل مواد منفجره تعبیه شده است.
  • BMR C/C MILAN: نسخه شکارچی تانک با موشک ضد تانک میلان
  • BMR C/C: نسخه شکارچی تانک با موشک ضد تانک تاو
  • BMR VCZ: نسخه مهندسی رزمی با تیغه بلدوزر سبک 
  • BMR VRAC-NBQ: نسخه شناسایی NBC (ش.م.ر)
  • BMR GEL: نسخه مجهز به تجهیزات جنگ الکترونیک
  • BMR 3560.51: نسخه مخصوص پست فرماندهی
  • BMR 3560.53E: پلت فورم Mortar مجهز به mortar LN M-86 81 م.م با 100 گلوله
  • BMR 3560.54: نسخه آمبولانس
  • BMR 3560.55: خودروی تعمیر سبک به همراه جرثقیل
  • BMR 3560.56: خودروی سیگنال
  • BMR 3560.57: شکارچی تانک مجهز به موشک ضد تانک از نوع HOT
  • BMR 3560.59E: حامل Mortar مجهز به mortar L-65 120 م.م.
  • VMA: نسخه ارتقا یافته آبی  - خاکی

در جدول زیر به ویژگی های BMR-600 اشاره شده است:

 

  normal_31~0.jpg

 

در فیلم های زیر عملکرد نفربر زرهی BMR-600 نمایش داده شده است.

 

فیلم اول

 

فیلم دوم

 

 

منبع : http://www.military.ir/forums/topic/29500-%D9%86%D9%81%D8%B1%D8%A8%D8%B1-%D8%B2%D8%B1%D9%87%DB%8C-pegaso-bmr-%D8%A7%D8%B3%D9%BE%D8%A7%D9%86%DB%8C%D8%A7/

برچسب ها نفربر , زرهی ,
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
وبگاه میلیتاری یکی از جامع ترین وب سایت های حوزه نظامی در ایران می باشد. این وبگاه کار رسمی خود را از شهریور ماه سال 92 آغاز کرد. همواره هدف و تلاش این وبگاه خدمت به حوزه نظامی کشور عزیزمان ایران بوده و وابسته به هیچ جناح و گروه خاصی نیست. از شما دعوت می شود با پیوستن به این وبگاه برای ما دلگرمی بزرگی باشید.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 583
  • کل نظرات : 20
  • افراد آنلاین : 5
  • تعداد اعضا : 137
  • آی پی امروز : 296
  • آی پی دیروز : 305
  • بازدید امروز : 2,061
  • باردید دیروز : 1,529
  • گوگل امروز : 31
  • گوگل دیروز : 44
  • بازدید هفته : 8,788
  • بازدید ماه : 20,841
  • بازدید سال : 159,969
  • بازدید کلی : 5,102,958