loading...

میلیتاری (Military) |مقالات نظامی

  طراحی     ناو هلیکوپتربر کانبرا بر اساس ناوهواپیمابر اسپانیایی خوان کارلوس ساخته شده است. در سال 2004 کشتی سازی اسپانیایی ناوانتیا برنده ی مزایده ی ساخت این ناو شد

آخرین ارسال های انجمن
عادل خوجه بازدید : 2200 سه شنبه 06 مرداد 1394 نظرات (0)
 
طراحی
 
 
ناو هلیکوپتربر کانبرا بر اساس ناوهواپیمابر اسپانیایی خوان کارلوس ساخته شده است. در سال 2004 کشتی سازی اسپانیایی ناوانتیا برنده ی مزایده ی ساخت این ناو شد و قرار شد که با همکاری شرکت استرالیایی تنیکس دیفنس (که بعدتر توسط بی.آ.ئی سیستمز استرالیا خریداری شد) کار طراحی و ساخت این شناور را به پایان برساند. رقیب اصلی طرح کانبرا در این مقاطعه شناور کلاس میسترال فرانسوی بود. کانبرا ابعادی برابر با ناوهواپیمابر خوان کارلوس دارد اما طرح جزیره و پیکربندی داخل آن برای رسیدن به نیازهای نیروی دریایی استرالیا متفاوت با خوان کارلوس می باشد.
 
 
کانبرا دارای 230 متر طول بوده و در حالتی که بارگیری کامل شود 27.5 هزارتن وزن دارد و در حال حاضر سنگین ترین شناوری است که نیروی دریایی سلطنتی استرالیا تا به امروز به خدمت گرفته است. پیشرانه ی کانبرا عبارت است از یک دستگاه توربین گازی ال.ام-2500 ساخت جنرال الکتریک و 2 دستگاه موتور دیزل ساخت مان. کانبرا برای مانورپذیری بهتر علاوه بر محورهای اصلی دارای 2 دستگاه رانشگر افقی ساخت زمینس است که هر کدام 15 هزار اسب بخار توان دارند. بیشینه سرعت کانبرا به 20 گره ی دریایی می رسد و با سرعت اقتصادی 15 گره ی دریایی می تواند تا 17 هزار کیلومتر را طی کند.
 
 
http://up.military.volleyball-forum.ir/view/492360/9973515630.jpghttp://up.military.volleyball-forum.ir/view/492359/917814061.jpg
 
شناورهای آبی-خاکی کلاس کانبرا به یک سیستم مدیریت صحنه ی نبرد ساخت سآب سوئد مجهز شده اند. علاوه بر آن این شناورها دارای یک رادار 3 بعدی و یک سیستم جستجو و هدفگیری مادون قرمز نیز می باشند. حفاظت از کانبرا بر عهده ی 2 قبضه توپ خودکار کنترل از راه دور 25 میلیمتری تایفون ساخت رافائل (هر کدام در یک گوشه ی عرشه ی پرواز) و 6 قبضه مسلسل 12.7 میلیمتری قرار گرفته است. برای گمراه کردن اژدرهای دشمن از سیستم آ.ان/اس.ال.کیو-25 و برای فریب موشکهای دشمن از سیستم پرتاب کننده ی نولکا بهره گیری شده است. نولکا دارای چنان کیفیتی است که در ناوهای آبی-خاکی کلاس سن آنتونیوی نیروی دریایی آمریکا نیز نصب شده است. دفاع در برابر هواگردهای بزرگتر برعهده ی ناوهای محافظ و نیروی هوایی این کشور گذاشته شده است.
 
کانبرا می تواند 1046 تفنگدار دریایی را به همراه تجهیزاتشان در خود جای دهد. این کشتی قادر است تا یک گردان تقویت شده به استعداد 220 نفر را به صورت همزمان با هواگردهایش به صحنه ی نبرد منتقل کند. کانبرا دارای دو عرشه ی خودرو (یکی برای خودروها و زرهپوشهای سبک و دیگری برای زرهپوشهای سنگین و تانکها) می باشد. مساحت عرشه ی اول 1880 متر مربع و مساحت عرشه ی دوم 1410 متر مربع است و در مجموع می توان تا 110 خودرو و تانک را در آنها جای داد. عرشه ی تخلیه ی کانبرا در پاشنه ی کشتی دارای در بوده و می توند برای بارگیری و تخلیه ی حداکثر 4 فروند لندینگ کرافت بکار برود.
 
 
 
 
 
 
عرشه ی پرواز ناو کانبرا قادر است تا به صورت همزمان پرواز 6 فروند هلیکوپتر ام.آر.اچ-90 یا 4 فروند شینوک را تضمین کند. ترکیبی از هلیکوپترهای باری ام.آر.اچ-90 و هلیکوپترهای ضدزیردریایی سی هاوک می تواند قدرت رزمی زیادی برای کانبرا ایجاد کند. می توان 8 فروند هلیکوپتر را در عرشه ی پرواز پارک کرد و از عرشه ی خودروی سبک برای جای دادن 10 فروند هلیکوپتر دیگر استفاده کرد. هر چند که نیروی دریایی استرالیا رسما اعلام کرده است که برنامه ای برای استفاده از هواپیماهای عمودپرواز در این کشتی ندارد اما تخته ی پرش خوان کارلوس در طرح کانبرا حفظ شده و در نتیجه این نیرو می تواند در هنگام نیاز از هواپیماهای عمودپروازی مانند اف-35 در این ناو استفاده کرده و عملا آن را به صورت یک ناوهواپیمابر تهاجمی درآورد.
 
 

 

ساختمان کانبرا در ماه سپتامبر 2008 آغازشد. 3 قسمت اصلی بدنه (از 104 قسمت) تا 2 سال بعد به پایان رسیدند. بدنه ی کانبرا در فوریه 2011 به آب انداخته شد و آن را با استفاده از یک کشتی باری مخصوص به نام بلومرلین به استرالیا فرستادند.
 
پس از اینکه عرشه ی پروازی به اتمام رسید کانبرا به ویلیامستون ویکتوریا حمل شد. بدنه ی این کشتی دوباره در بلومرلین قرارگرفت و از طریق دماغه ی امید نیک راهی استرالیا شد. بلومرلین و محموله اش در روز 17 اکتبر 2012 به بندر فیلیپ در استرالیا رسیدند. کانبرا در روز 15 فوریه 2013 رسما نام گذاری شد و در مارس 2014 برای اولین سفر دریایی خود عازم شد تا سیستمهای آن آزمایش شده و اشکالات آن برطرف شوند. کانبرا در روز 28 نوامبر 2014 به صورت رسمی به نیروی دریایی استرالیا پیوست.
 
 
 
 
 
 
 

مشخصات

اچ.ام.آ.اس کانبرا

27500تن

جابجایی

230.8 متر

طول

32 متر

عرض

7 متر

آبخور

1 دستگاه توربین ال.ام-2500

2 دستگاه موتور دیزل مان

2 دستگاه رانشگر افقی زیمنس

 

پیشرانه

20 گره دریایی (بیشینه)

15 گره دریایی (اقتصادی)

سرعت

17000 هزار کیلومتر

برد

293 نفر ملوان و افسر

62 نفر نیروی زمینی

3 نفر نیروی هوایی

خدمه

1,046 نفر

سرباز

4 فروند ال.ال.سی

قایق

تا 110 دستگاه

خودرو

8 تا 18 فروند هلیکوپتر

هواگرد

رادار Giraffe

مدیریت رزم Saab 9LV

جنگ الکترونیک AN/SLQ-25

فریبنده ی اژدرNixie towed

Nulka فریبنده ی موشک

تجهیزات الکترونیک

4 قبضه توپ خودکار 25 میلیمتری تایفون

6 قبضه مسلسل 12.7 میلیمتری

تسلیحات

 

 

 

منبع : 

 

http://wars-and-history.mihanblog.com/post/1148

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
وبگاه میلیتاری یکی از جامع ترین وب سایت های حوزه نظامی در ایران می باشد. این وبگاه کار رسمی خود را از شهریور ماه سال 92 آغاز کرد. همواره هدف و تلاش این وبگاه خدمت به حوزه نظامی کشور عزیزمان ایران بوده و وابسته به هیچ جناح و گروه خاصی نیست. از شما دعوت می شود با پیوستن به این وبگاه برای ما دلگرمی بزرگی باشید.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 583
  • کل نظرات : 20
  • افراد آنلاین : 6
  • تعداد اعضا : 137
  • آی پی امروز : 74
  • آی پی دیروز : 323
  • بازدید امروز : 297
  • باردید دیروز : 2,403
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 34
  • بازدید هفته : 297
  • بازدید ماه : 21,480
  • بازدید سال : 160,608
  • بازدید کلی : 5,103,597