loading...

میلیتاری (Military) |مقالات نظامی

تا اواسط سال 2001 به نظر می رسید که شناسه ی X-39  به هیچ پروژه ای اختصاص نیافته  , اما گزارشاتی دریافت شد مبنی بر اینکه این شناسه برای پروژه ای مربوط به لابراتورا تحقیقاتی

آخرین ارسال های انجمن
عادل خوجه بازدید : 2261 چهارشنبه 15 مهر 1394 نظرات (0)

تا اواسط سال 2001 به نظر می رسید که شناسه ی X-39  به هیچ پروژه ای اختصاص نیافته  , اما گزارشاتی دریافت شد مبنی بر اینکه این شناسه برای پروژه ای مربوط به لابراتورا تحقیقاتی نیروی هوایی AFRL  رزرو شده است . به نظر می رسد که این شناسه برای هواپیمای اثبات گر کوچک مقیاس و بی سرنشینی تحت برنامه ی " هواپیمای با فناوری پیشرفته ی آینده " FATE  در نظر گرفته شده است , که توسط لابراتوار Wright در دایتون واقع در اوهایو حمایت می شود .

FATE تکنولوژی های انقلابی ای را توسعه داد که تبدیل به پایه و اساس جنگنده های نسل بعد خواهند شد . این فناوری ها سیستم هایی را ارائه می دهد که برتری هوایی و فضایی  را در قرن 21 برای امریکا به ارمغان خواهد اورد . به عنوان نمونه این فناوری ها شامل سیستم های داده ای کم پیدایی مقرون به صرفه , بال ائرو لاستیکی فعال , کامپوزیت های مستحکم با ساختار ساندویچی , ورودی هوای با طراحی پیشرفته و کوچک , سیستم مدیریت هواپیمای فوتونی , کنترل های پروازی خود تطبیق پذیر و بکار انداز های الکترونیکی ,  است . هر کدام از ایرفریم های اصلی مطالعات مبسوطی را روی نسل بعدی هواپیماها اجرا کرده است .

به عنوان زیر مجموعه ای از برنامه ی ملی بال ثابت "  ,            "  FWV    

FATE  در 3 فاز طرح ریزی شد .

  :  FATE I   Phase I تعریف مجموعه ای از فناوری های هواپیما که باید در تست های پروازی پرنده ی جدید اعتبار سنجی شوند تا فاز 1 برنامه  ی FWV به اهداف خود برای جنگنده ها ی تهاجمی , چه سرنشین دار و چه بی سرنشین , دست یابد .

FATE I - Phase II : توسعه ی مقدماتی طراحی های مفهومی و ساخت پیش نمونه ی اثبات گر

FATE II : توسعه , ساخت و انجام تست های پروازی اثبات گر تکنولوژی جهت دست یابی به اهداف برنامه .

 

FATE I Phase I  شروعی جهشی برای اثبات تکنولوژی پهپاد های رزمی بود .

در گذشته کنترل سمت هواپیماهای بدون دم توسط اسپویلر ها یا حرکت دادن سکان ها (درگ رودر) انجام می شد . این کار به نوعی انجام می شد تا سیستم کنترل تا حد امکان مستقل و جدا باشد .

 

drag_rudders.gif

 

متاسفانه اسپویلر ها و درگ رودر ها الات متحرک زیادی را  نیازمند هستند و نیز در زوایای حمله ی زیاد نیروی کنترل ناکافی تولید می کنند . با پیشرفت کوانتومی در قابلیت های عملیاتی پردازی دیجیتالی , اکنون میسر است تا به مزیت سیستم های کنترل مستقل دست یافت که یک کنترل مجزا و موثر مورد نیاز را  فراهم کند . در نتیجه , کنترل های ایرودینامیکی بهینه تر خواهد بود , مانند لبه های بال تمام متحرک یا spoiler-slot-deflector  , که اکنون برای کنترل جانبی و سمت هواپیماهای بی دم قابل استفاده خواهد بود . مستقل شدن این عوامل موثر وزن مجموعه ی کنترل را به میزان 5%  , و نیروی هیدرولیک مورد نیاز را  45% کاهش می دهد , و کیفیت پرواز در زوایای حمله ی زیاد را به میزان زیادی بهبود می بخشد . تمام این فاکتور ها کمک می کنند تا چابکی افزایش یابد . تکنیک های پیشرفته ی کنترل پرواز که این عوامل موثر غیر معمول را فعال می کنند همچنین پیچیدگی های فنی , هزینه و نیز اسیب پذیری بحرانی ماموریت و حوادث مرتبط با از دست دادن کنترل را کاهش می دهد .

برنامه ی توسعه ی تکنولوژی هواپیمای اینده توسط لابراتوار رایت در دایتون اوهایو پشتیبانی می شد , و در ابتدا توسط کاپیتان مارک چری که مدیر برنامه بود رهبری می شد .   سپس تام بلک که مهندس ارشد برنامه نیز بود جایگزین چری شد . این برنامه تحت قرار داد شماره ی F33615-97-C-3804  از جوئن تا اکتبر 1997 پیگیری می شد .  FATE تکنولوژی های انقلابی ای را توسعه داد که اساس فناوری جنگنده های نسل اینده را بنیان نهاد .

 

X-39_28229.jpg

 

img020.gif

 

 

سامانه ی تغییر بردار رانش –تراست وکتور- برای پرنده ی برنامه ی FATE  در تمام مسیر و پروفایل پروازی برای حفظ کنترل و پایداری مورد نیاز نبود  و تنها در شرایط زوایای حمله ی زیاد استفاده می شد . اگر خواسته می شد تا  X-39  در زاویه ی حمله ی تند پرواز کند , نازل متقارن بردار متغییر  پرواز امن پرنده را در دل اسمان تضمین می کرد . برنامه ی IHPTET  اثبات گر زمین پایه ی تکنولوژی نازل سیال متمرکز " conformal fluidic nozzle" را ارئه می دهد . اگر چه , نازل و موتور عملکرد سخت افزار پروازی را نمایش نمی دهد و ترکیب موتور/نازل  مورد نیاز  FATE   را فراهم نمی کند . یک اثبات گر تکنولوژی زمین پایه با استفاده از یک موتور F404  می بایست بکار گیری می شد تا نازل سیال متمرکز را برای برنامه ی FATE فراهم کند . این پروژه بنا به اخرین اطلاعات در دسترس بودجه دریافت نکرده است . اگر برای برنامه ی FATE  نازل سیال در درسترس نباشد یک نازل ثابت بدون قابلیت تغییر بردار رانش بجای ان قابل بکار گیری ست .

 

X-39.jpg

 

ucav_fate_1_3.gif

 

ucav_fate_1_5.gif

 

ucav_fate_1_4.gif

 

ucav_fate_1_2.gif

 

 

 

منبع : 

 

http://www.military.ir/forums/topic/29509-x-39-%D9%BE%D8%B1%D9%88%D8%A7%D8%B2-%D8%AF%D8%B1-%D8%B3%DA%A9%D9%88%D8%AA/

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
وبگاه میلیتاری یکی از جامع ترین وب سایت های حوزه نظامی در ایران می باشد. این وبگاه کار رسمی خود را از شهریور ماه سال 92 آغاز کرد. همواره هدف و تلاش این وبگاه خدمت به حوزه نظامی کشور عزیزمان ایران بوده و وابسته به هیچ جناح و گروه خاصی نیست. از شما دعوت می شود با پیوستن به این وبگاه برای ما دلگرمی بزرگی باشید.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 583
  • کل نظرات : 20
  • افراد آنلاین : 7
  • تعداد اعضا : 137
  • آی پی امروز : 247
  • آی پی دیروز : 228
  • بازدید امروز : 1,004
  • باردید دیروز : 776
  • گوگل امروز : 17
  • گوگل دیروز : 38
  • بازدید هفته : 2,528
  • بازدید ماه : 7,958
  • بازدید سال : 147,086
  • بازدید کلی : 5,090,075