loading...

میلیتاری (Military) |مقالات نظامی

در اواخر دهه 70 ميلادي کشورهاي پيشرو اروپاي غربي براي تامين جانشين مناسب براي هواپيماهاي رزمي قديمي ترشان ، مذاکراتي را با يکديگر آغا کردند. به اين ترتيب ، با مشارکت کشورهاي فرانسه، انگلستان، آلمان

آخرین ارسال های انجمن
عادل خوجه بازدید : 10820 پنجشنبه 21 شهریور 1392 نظرات (0)

در اواخر دهه 70 ميلادي کشورهاي پيشرو اروپاي غربي براي تامين جانشين مناسب براي هواپيماهاي رزمي قديمي ترشان ، مذاکراتي را با يکديگر آغا کردند. به اين ترتيب ، با مشارکت کشورهاي فرانسه، انگلستان، آلمان غربي و ايتاليا ، برنامه اي به نام "هواپيماي جنگنده اروپايي" (EFA) پايه گذاري شد. در اين بين کشور فرانسه نيازهاي نسبتا متفاوتي با ديگران داشت و ضمنا سهم اساسي تري را در برنامه مي طلبيد. در واقع فرانسوي ها در پي جانشيني مناسب براي جنگنده هاي قديمي ( ميراژ3 ،5، 2000 ، جگوار و سوپر اتاندارد ) بودند.به همين دليل در سال 1985 فرانسه از برنامه (EFA) جدا شد و طرح ملي (ACX) را که در سال 1982 آغاز کرده بود را با جديت بيشتري پيگيري کرد. حاصل کار هواپيماي بال مثلثي رافائل بود.

http://up.military.volleyball-forum.ir/up/military12/air/Rafale/1.jpg

اهداف اصلي برنامه ساخت رافائل که مورد نظر ستاد ارتش، نيروي هواي و نيروي دريايي فرانسه مي باشد، داشتن هواپيمايي قدرتمند ، قادر به انجام عمليات در هر گونه شرايط جوي و شب و روز و نيز تامين طيف گسترده اي از انواع ماموريت ها مانند برتري و دفاع هوايي ، حمله هوا به سطح ، شناسايي با تجهيزات کنوني و آينده و مجهز بودن به يک سامانه جنگ افزاري منحصر به فرد، صرف نظر از نوع هواپيما عنوان گرديده است. به علاوه رافائل اولين هواپيمايي است که از ابتدا ، هم براي اجراي عمليات بر روي زمين و هم از روي ناو هواپيمابر طراحي شده است. برنامه رافائل اهداف مشخصي مانند کارايي ، کاهش زمان توليد و کاهش قيمت را در نظر گرفته است.

http://up.military.volleyball-forum.ir/up/military12/air/Rafale/2.jpg

انواع مختلف رافائل عبارتند از :
مدل A (مدل اوليه)
مدل B (دو سرنشينه براي نيروي هوايي)
مدل C (تک سرنشينه براي نيروي هوايي)
مدل D (خفاکار براي نيروي هوايي)
مدل M (تک سرنشينه براي نيروي دريايي)

نيازمندي کل اعلام شده توسط ارتش فرانسه به اين هواپيما 293 فروند ، شامل 233 فروند براي نيروي هوايي و 60 فروند براي نيروي دريايي مي باشد که تاکنون 82 فروند براي نيروي هوايي و 38 فروند براي نيروي دريايي سفارش داده شده است.
طرح اوليه شباهت زيادي با ميراژ2000 داشت ، به جز آنکه به بالک و دم همودي بزرگتري مجهز بود. استفاده فراوان از مواد مرکب ، استفاده از سيستم کنترل پرواز با سيم ، و اتخاذ تدابيري براي کاهش تشعشعات راداري از جنبه هاي ديگر طرح رافائل بودند.
اولين پيش نمونه رافائل در چهارم ژوئيه 1986 پرواز کرد. در همان نخستين پرواز ، رافائل سرعت 3/1 برابر سرعت صوت را آزمود و تا فشار 5g+ را تحمل کرد. آزمايش هاي فرود بر روي عرشه از سال 1988 آغاز شد. اولين پيش نمونه رافائل به موتور امريکايي جنرال الکتريک اف.404 مجهز بود ، اما در سال 1990 موتور اسنکما ام.88 ( SNECMA کمپاني سازنده موتورهاي هواپيماهاي نظامي و غير نظامي فرانسه) بر روي آن نصب شد و پس از تاييد عملکرد ، موتور استاندارد رافائل شد.
دماغه و بال هاي اين هواپيما تماما از مواد کامپوزيت و آلياژهاي سبک ساخته شده است. رافائل همچنين داراي فرامين پروازي ديجيتال و طرح (HOTAS (Hans On Throttle And Stick بوده و از سامانه ناوبري فوق العاده دقيق و يک رادار RBE2 جفت هدف با جاروي الکترونيکي که در حال حاضر يکي از کارآمدترين نوع خود مي باشد، برخوردار است.
خود حفاظتي هواپيما با يک سامانه کاملا يکپارچه به نام Spactra تا مين مي گردد که نقش آن کشف تهديدات، اعم از تهديدات الکترومغناطس، مادون قرمز و يا ليزري و اقدام به اجراي عمليات پارازيت - فريب مناسب براي دفع و خنثي کردن اين تهديدات است. و بالخره سامانه جنگ افزاري رافائل قادر است با ديگر هواپيما و يا مراکز کنترل ناوها از طريق خدمه رابط داده هاي تاکتيکي MIDS با استاندارد ناتو مکالمه نمايد.

http://up.military.volleyball-forum.ir/up/military12/air/Rafale/3.jpg

سيستم راداري رافائل قابليت رديابي همزمان اهداف زميني و هوايي را داراست، و بابرد تشخيص حدود 100 کيلومتر (براي اهداف معمولي) ، مي تواند دوست و دشمن را از هم تشخيص دهد. اين رادار قادر به ردگيري همزمان 8 هدف هوايي و شليک همزمان 8 موشک ميکا به سوي آن هاست. علاوه بر نشانه گر هاي کابين ، کلاه پروازي ويژه اي به وزن تقريبا 45/1 کيلوگرم براي خلبان رافائل فراهم شده که ردگيري و قفل کردن سيستم تسليحات بر روي يک هدف انتخابي خلبان را تسهيل کرده است.
رافائل B که يک هواپيماي دو کابينه است قادر است کليه ماموريت هاي جنگنده تک کابينه را انجام دهد اما بيشتر براي مقاصد هجومي و آموزشي استفاده مي شود. بر خلاف تعداد زيادي از هواپيما طول مدل تک کابينه و دو کابينه در رافائل يکسان است. اما وزن خالي مدل دو سرنشينه 220 کيلوگرم بيشتر است.

رافائل M مي بايست بر روي ناو شارل دو گل استقرار يابد، داراي يک فناوري پيشرفته در هواپيماهاي دريايي است. اما به دليل استفاده زياد از فيبر کربني در سازه رافائل، امکان نصب لولا در مدل M فراهم نشد و به همين دليل، امکان تا کردن بال هاي آن بر روي عرشه (براي کاستن از فضاي اشغال شده) وجود ندارد.

http://up.military.volleyball-forum.ir/up/military12/air/Rafale/4.jpg

جنگ افزار ها :
1- يک قبضه توپ 30 ميليمتري DEFA791B ساخت جيات با نواخت تير بالا که در جنب قسمت ورودي سمت راست نصب گرديده است و 14 پايه نصب تسليحات در زير بدنه و بال ها.
2- قادر به حمل 8 فروند موشک هوا به هواي ميکا مجهز به خود هدايت کننده مادون قرمز و يا الکترو مغناطيس و يا موشک ماژيک و تا 3 سه عدد باک اضافي. ( براي عمليات رهگيري )
3- قادر به حمل موشک هاي ASMPA ، Scalp-EG ، AASM ، Exocet و حمل باک اضافي با ظرفيت 2000 و 1250 ليتر. ( براي حمله به اهداف زميني )
4- پاد Reco-NG ، باک هاي اضافي و موشک ميکا. ( براي ماموريت شناسايي )
5- قادر به حمل سلاح هسته اي

http://up.military.volleyball-forum.ir/up/military12/air/Rafale/5.jpg

مشخصات اصلي :
طول دو سر بال: 8/16 متر
طول: 27/15 متر
ارتفاع: 35/5
وزن خالي: 10 تن
حد اکثر وزن هنگام برخاستن از روي ناو: 5/21 تن
حد اکثر وزن هنگام برخاستن از روي باند: 5/24 تن
سوخت داخلي: 5/4 تن
سوخت خارجي: 5/9 تن
طول خط فرود بر روي باند: 450 متر
سقف پرواز عملي: 18000 متر
حد اکثر سرعت در ارتفاع بالا: 2 ماخ
بيشترين بار جنگي: 8000 کيلوگرم
زمان گشت هوايي: يک ساعت و 40 دقيقه بدون باک خارجي و حدود 3 ساعت با باک خارجي

http://up.military.volleyball-forum.ir/up/military12/air/Rafale/6.jpg

منبع :http://www.centralclubs.com/topic-t2562.html

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
وبگاه میلیتاری یکی از جامع ترین وب سایت های حوزه نظامی در ایران می باشد. این وبگاه کار رسمی خود را از شهریور ماه سال 92 آغاز کرد. همواره هدف و تلاش این وبگاه خدمت به حوزه نظامی کشور عزیزمان ایران بوده و وابسته به هیچ جناح و گروه خاصی نیست. از شما دعوت می شود با پیوستن به این وبگاه برای ما دلگرمی بزرگی باشید.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 583
  • کل نظرات : 20
  • افراد آنلاین : 9
  • تعداد اعضا : 137
  • آی پی امروز : 321
  • آی پی دیروز : 305
  • بازدید امروز : 2,326
  • باردید دیروز : 1,529
  • گوگل امروز : 34
  • گوگل دیروز : 44
  • بازدید هفته : 9,053
  • بازدید ماه : 21,106
  • بازدید سال : 160,234
  • بازدید کلی : 5,103,223