خودروی های کشنده و حامل ، جزء جدای ناپذیری از ترابری نظامی هستند که در کاربری های گوناگون نظیر حمل تانک و ادوات زرهی ، حمل پرتابگر سامانه های موشکی/ ایجاد سکوی متحرک پرتاب موشک و میزبانی و حمل اجزای سیستم های پدافند هوایی مورد استفاده قرار گرفته و همچنان مورد استفاده قرار دارند. اتحاد جماهیر شوروی از جمله تولید کنندگان مطرح خودروهای کشنده و حامل های نظامی بود که این خودروها را در کلاس های گوناگون و با ظرفیت های مختلفی به ساخت رساند. دسته ای از این خودروها ، شامل انواع حامل ها و کشنده های فوق سنگین ، از نظر تعداد محور و ظرفیت حمل بار نسبت به دیگر کلاس ها در جایگاه برتری قرار میگیرند و به نسبت ، سازندگان محدودی نیز در دنیا دارند. اتحاد جماهیر شوروی سال ها از این نوع خودروها در پیکربندی های خاص و با قابلیت حمل بالا جهت نصب پرتابگر موشک های قاره پیمای اتمی و ساخت سکوهای موشکی متحرک بهره میگیرفت ، موردی که همچنان توسط روسیه نیز دنبال میشود
MZKT-79921
به عنوان نمونه خودرویMZKT-79921 جهت نصب پرتابگر موشک قاره پیمای اتمی توپول ام مورد استفاده قرار گرفته است. اما خودرویی که در این نوشتار به آن پرداخته خواهد شد مدلی حتی فراتر از MZKT-79921 بوده و در حقیقت در کلاس بالاتری از حامل های فوق سنگین قرار میگیرد. حامل فوق سنگین MAZ-7907 در سال 1985 توسط صنایع خودروسازی مینسک واقع در بلاروس (Minsk Automobile Plant به اختصار MAZ) و جهت میزبانی و حمل پرتابگر مجموعه موشکی متحرک Tsellina -2 طراحی و ساخته شد. شاسی این خودرو متشکل از دو مجموعه شاسی نردبانی شش محور است که به صورتی یکپارچه در آمده و یک شاسی واحد اما قابل جدایش 12 محور و 24 چرخ را شکل داده اند. تصویر
نیروی محرکه 12 محور خودرو توسط پیشرانه توربینی 1250 اسب بخاری که به صورت معمول قابلیت استفاده در تانک ها را نیز دارد ، تامین میشود. این پیشرانه نیرومند به جعبه دنده های الکتریکی متصل شده تا نیروی تولیدی آن در میان 24 چرخ خودرو تقسیم شود. خودروی MAZ-7907 با 28.1 متر طول و 4.1 متر عرض در حدود 4.4 متر ارتفاع دارد و بالاترین بخش شاسی آن در فاصله 2 متری از سطح زمین قرار میگیرد. این خودروی 65800 کیلوگرمی از توان حمل محموله ای به وزن 150000 کیلوگرم برخوردار است. MAZ-7907 که تنها خودروی 12 محور 24 چرخ ساخته شده در جهان است ، به تعداد دو دستگاه ساخته شده و در حال حاضر تنها یک دستگاه از آن به صورتی کاربردی باقی مانده.
در زمان انجام آزمایشات که موقعیت آن در فاصله 1000 کیلومتری از محل ساخت خودرو ها بود ، به جهت بزرگی ابعاد و عدم قابلیت انتقال از طریق معابر شهری ، هر دو نمونه ساخته شده با جداسازی دو بخش شاسی و برخی قطعات از طریق قطار به منطقه ولگوگراد منتقل شدند و در نهایت در محل انجام آزمایش منتاژ گردیدند. پس از پایان آزمایشات مجددا شاسی و برخی قطعات دو خودرو جدا شده و از طریق قطار به پایگاهی نظامی در منطقه تور (Tver) منتقل شدند ، محلی که دو خودرو در انتظار حصول نتایج آزمایشات سلف خودMAZ 7906 بودند. در نهایت خودروی MAZ-7907 به جهت قابلیت جداسازی قطعات و حمل و نقل ریلی انتخاب شد اما با لغو پروژه نصب سکوی پرتاب موشک بر روی آن ، این خودرو به کارخانه سازنده پس فرستاده شده تا در انتظار آینده ای نامشخص باقی بماند. خودروها در حدود یک دهه بلا استفاده و کنارگذاشته شده باقی ماندند تا اینکه شانس مجددا به آن ها روی آورد.
MAZ 7906
در سال 1996 دو تاجر بلاروسی یک کشتی 40 متری به وزن 88 تن را جهت کاربری رستوران شناور خریداری کردند. اما مشکل آن ها این بود که کشتی در آب های رودخانه برزینا قرار داشت و آن ها قصد به کارگیری کشتی در دریاچه ناروچ را داشتند. عدم وجود آبراه با امکان عبور کشتی از رودخانه و ورود آن به دریاچه ، انتقال کشتی از مسیر زمینی را پیش روی خریداران قرار داد اما مشکلی که در این میان به وجود آمد نبود حامل تجاری مناسب جهت حمل باری چنین حجیم و سنگین بود. در نهایت تصمیم به استفاده از حامل های خاص نظامی گرفته شد که گزینه هایی همچون MWTP-79222 و MAZ-7907 مطرح شدند که در این بین MAZ-7907 مورد توجه قرار گرفت.
MWTP-79222
در آن زمان پس از نزدیک به یک دهه ، این خودروها مجددا مورد استفاده قرار میگرفتند اما نه در کاربری نظامی بلکه در یک کاربری تجاری و البته همچنان خاص. پس از بارگیری کشتی بر روی شاسی و تثبیت آن ، حرکت به سمت دریاچه آغاز شد ، سفری 200 کیلومتری که با سرعت 5 کیلومتر بر ساعت و در مدت 4 روز صورت پذیرفت. در نهایت خودرو جهت تخلیه کشتی به میزانی وارد آب شده و بخش هایی از آن در آب قرار گرفت و عمل تخلیه صورت پذیرفت. با توجه به استحکام شاسی و تعلیق خودرو و به تبع آن قابلیت های فوق العاده حمل و نقل ، در طول این جا به جایی از نظر وزن وارده و مسائل مرتبط با آن مشکلی برای MAZ-7907 به وجود نیامد و تنها مشکل زمانی روی داد که غرق برنامه ریزی نشده بخشی از خودرو جهت قراردادن کشتی در آب به جعبه دنده های الکتریکی آن آسیب رسانده و حرکت آن در مسیر بازگشت را متوقف کرد و با توجه به بروز این مشکل جهت انتقال خودرو به کارخانه از یک کشنده استفاده شد. در حال حاضر هر دو خودروی MAZ-7907 در محل صنایع MZKT (زیر مجموعه پیشین صنایع MAZ) نگهداری میشوند. از این دو خودرو یک دستگاه اسقاط شده و قطعات آن جهت نگهداری از خودروی دیگر مورد استفاده قرار دارد.
حمل کشتی توسط MAZ-7907
منبع :
http://www.military.ir/forums/topic/28159-maz-7907-%D8%9B-%D9%87%D8%B2%D8%A7%D8%B1%D9%BE%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D8%A7%D8%B1%DA%A9%D8%B4-%D8%B4%D9%88%D8%B1%D9%88%DB%8C/