close
تبلیغات در اینترنت
آشنایی با جنگنده بال معکوس سوخو 47 !
loading...

میلیتاری (Military) |مقالات نظامی

ناتو اسم ((Fفیرکین را به پروژه هواپیمای جنگی چند منظوره سوخو -47 داده است این هواپیما پیشرفته چند منظوره تهاجمی از نوع سری پنجم کارخانه هواپیما…

آخرین ارسال های انجمن

آشنایی با جنگنده بال معکوس سوخو 47 !

عادل خوجه بازدید : 1868 شنبه 16 آذر 1392 نظرات ()

ناتو اسم ((Fفیرکین را به پروژه هواپیمای جنگی چند منظوره سوخو -47 داده است این هواپیما پیشرفته چند منظوره تهاجمی از نوع سری پنجم کارخانه هواپیما سازی سوخو می باشد که برای استفاده در جنگهای هوایی ،زمینی ، دریای و همچنین برای نابود کردن زیردریایی های دشمن و با برد پروازی زیاد طراحی گردیده است.

تاریخچه ساخت هواپیماهای با بال معکوس به جنگ جهانی دوم بر میگردد، در اواخر جنگ جهانی دوم کارخانه هواپیما سازی یونکرس آلمان هواپیمای بمب افکنی با بال معکوس و موتور جت با نامJU-287 برای نیروی هوایی ارتش آلمان طراحی کرد که سرعتی برابر با 815 کیلومتر در ساعت را داشت که بعد از پایان جنگ جهانی دوم دو فروند از این هواپیماها به غنیمت نیروهای ارتش سرخ در آمد.
در سال 1947میلادی در اتحاد جماهیر شوروی یک فروند هواپیما با بال معکوس برای آزمایش طراحی و ساخته شد ، این هواپیما به تنهای قدرت پرواز کردن(تک آف کردن) از روی زمین را نداشت وتوسط هواپیمای دیگری از روی باند پرواز فرودگاه بکسل و به هوا پرواز میکرد و در آسمان با روشن شدن موتور راکتی خود تا 1150 کیلومتر ( 95/0 ماخ ) سرعت می گرفت.
در سال 1980 میلادی در کارخانه هواپیما سازی سوخو پروژه طراحی هواپیمای با بال های معکوس به اجراء گذاشته شد، طراحی هواپیمایی با چنین فرم بالهایی معکوس مشکلات فنی زیادی برای مهندسان و کارشناسان بخش طراحی شرکت هواپیما سازی سوخو به همراه داشت.



این مدل هواپیماهای با بال معکوس با توجه به مشکلات زیادی در حین ساخت و طراحی از مزیتهای زیر هم نیز برخوردار می باشند:
- به مقدار زیادی کیفیت آئرودینامیکی هواپیما بیشتر می شود.
- به مقدار زیادی قدرت صعود هواپیما بیشتر می شود.
- مساحت بال در این نمونه هواپیماها با هواپیماهای معمولی یکی است اما قدرت حمل بار در آنها نزدیک به 30درصد بیش از هواپیماهای بال معمولی است.
- برد پروازی در این هواپیماهای با بال معکوس در سرعت های زیر صوت نسبت به هواپیماهای بال معمولی بیشتر است.
- پرواز و مانور در سرعت پایین تر از سرعت صوت با این نوع هواپیماها بهتر وآسان تر است.
- مسافت و سرعت کمتری را هواپیما (تیک اف) در روی باند پرواز برای فرود و صعود می پیماید.
- افزایش حجم بار داخل بدنه بخصوص در محل اتصال بالها به بدنه بیشتر می باشد .
- بدنه هواپیما با بال معکوس باعث می شود که "مانور پیچ" کمتر شود.( حرکتی پیچشی که هواپیما به دور خود در حالت سقوط به پایین انجام می دهد).

در تابستان سال 1997 میلادی اولین نمونه از هواپیمای جنگنده با بال معکوس توسط کارخانه هواپیما سازی سوخوی روسیه به نام SU-47و با لقب "برکوت" ( برکوت یک نوع پرنده شکاری است از خانواده عقابها که در مناطقی از کشور روسیه زندگی می کند) ساخته شد و در سال 1998 میلادی اولین پرواز آزمایشی این هواپیما از پایگاه هوایی مارشال ژوکوفسکی در اطراف شهر مسکو صورت پذیرفت و در سال 1999میلادی نیروهای ارتش روسیه سفارش تعدادی از این نوع هواپیما را به کارخانه هواپیما سازی سوخو را داد.
هواپیمای SU-47 به خاطر داشتن فرم خاص بدنه خود امکان انجام دادن ترمز دینامیکی در زاویه حمله تا120درجه را در سرعتهای زیر صوت وسرعتهای بالای صوت را به خوبی انجام می دهد.
مونتاژ بدنه هواپیما از قطعاتی بزرگ تا طول 8 متر ساخته شده است و محل اتصال قطعات با دقت زیادی به همدیگر وصل و مونتاژ گردیده اند ، سطح بدنه هواپیما صیقلی و خیلی صاف می باشد که باعث بوجود آمدن بدنه ای با خاصیت بهتر آئرودینامیکی هواپیما گردیده است و این طراحی بدنه باعث کمتر شدن وزن هواپیما گردیده است ، طراحی خاص بدنه هواپیما از انعکاس و بازگشت امواج راداری جلوگیری می کند و این نوع طراحی بدنه از تابش کمتر امواج راداری برخوردار است.
در هواپیمای سوخوی SU-47 از صندلی جدیدی برای کاتاپولت کردن استفاده گردیده است که دید بهتری هم به خلبان در مانورهای جنگهای هوایی می دهد.


قطعات بدنه این هواپیما تا 13درصد از مواد کامپوزیتی ساخته شده است و برای پایین آوردن هزینه ساخت هواپیما یک سری از قطعات ناوبری و بدنه و شاسی و چراغها از هواپیمای سوخوی 27 به عاریت گرفته شده است.
در هواپیما سیستم کنترل اتومات پرواز هواپیما نسب گردیده است و این سیستم قادر است هواپیما را از شرایط بد پرواز و حتی حرکت پیچ به حالت نرمال در آورد.

ويژگيهاي هواپيمای: SU-47
طول هواپیما (متر) 22.60
طول بال(متر) 16.70
ماکزیمم ارتفاع (متر) 6.40
مساحت بال (مترمربع) 56
وزن بارگيري شده (كيلوگرم)26570
ماکزیمم بيشينه وزن برخاست پرواز(كيلوگرم) 34000
پيشرانه دو دستگاه موتور مدل D-30F6 هريك به قدرت 15500 اسب بخار
بيشينه سرعت پرواز 2200 كيلومتر برساعت 2.1 ماخ
بیشینه سرعت پرواز در ارتفاع پایین 1400 کیلومتر برساعت 1.12 ماخ
حداکثر برد پروازی 3300 كيلومتر
ماكزيمم سقف پرواز(متر) 18000 متر
خدمه پرواز یک نفر
مهمات:
به احتمال زیاد یک توپ 30 میلی متری هوایی مدل گش 301
راکتهای هوا به هوا با برد کوتاه (40 کیلومتر) مدلK-74


مترجم:دکتر حمید فرامرزپور
http://irartesh.ir/post/1013/%D8%A2%...%D9%88-47.html

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتی
تبلیغات
Rozblog.com رز بلاگ - متفاوت ترين سرويس سایت ساز
درباره ما
وبگاه میلیتاری یکی از جامع ترین وب سایت های حوزه نظامی در ایران می باشد. این وبگاه کار رسمی خود را از شهریور ماه سال 92 آغاز کرد. همواره هدف و تلاش این وبگاه خدمت به حوزه نظامی کشور عزیزمان ایران بوده و وابسته به هیچ جناح و گروه خاصی نیست. از شما دعوت می شود با پیوستن به این وبگاه برای ما دلگرمی بزرگی باشید.
اطلاعات کاربری
نام کاربری :
رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • پیوندهای روزانه
    آمار سایت
  • کل مطالب : 578
  • کل نظرات : 89
  • افراد آنلاین : 6
  • تعداد اعضا : 137
  • آی پی امروز : 207
  • آی پی دیروز : 259
  • بازدید امروز : 1,393
  • باردید دیروز : 1,463
  • گوگل امروز : 122
  • گوگل دیروز : 133
  • بازدید هفته : 2,856
  • بازدید ماه : 61,819
  • بازدید سال : 444,692
  • بازدید کلی : 2,550,807
  • کدهای اختصاصی